Lublóy Zoltán kerámiái

Nagyon szeretek tervezőkkel interjút készíteni! Persze nem egy könnyű műfaj – leülünk egy kávézóban, ismerkedünk, eleinte főleg csak ő beszél, ami jó, mert abból könnyen lesz írott szöveg. De aztán szép lassan kiderül, hogy számtalan dologról hasonló véleménnyel vagyunk és a végén interjúból hosszú beszélgetés lesz. Így történt ez Lublóy Zoltánnal is, akivel a közelmúltban ittam egy finom limonádét egy budai kávézóban, ahol tapasztalatokról, tervekről, a londoni design hét 100% design kiállításának sikeréről beszélgettünk.

Mikor találtad ki, hogy kerámiával szeretnél foglalkozni?

– Igazából nem volt ez egy tudatos döntés. Én eleinte formatervező szerettem volna lenni, de aztán rájöttem, hogy az autó, a motor meg a vasaló annyira nem érdekel és így jött a kerámia. Itt bármit lehet csinálni, ez “csak” egy anyag. Születhet belőle használati tárgy, műtárgy, kés vagy űrhajó is.

Mikor diplomáztál?

–  2004-ben, meg 2006-ban, meg idén, vagy jövőre.  Jelen pillanatban a MOME doktori képzésén veszek részt, tanítok. Adjunktus vagyok, bármit is jelentsen  ez.

És a hosszútávú terveid között akkor továbbra is szerepel a tanítás?

–  Nem tudom pontosan mik lesznek a távoli tervek, annyira mozog a világ, sehol nem könnyű most, egyik nap azt gondolom, hogy össze kéne csomagolni és itthagyni mindent, másik nap pedig úgy ébredek, hogy kell találni itthon egy értelmes jövőképet és amellett letenni a voksot.

Hogy néz ki a napi rutinod, a tanítás mellett mikor jut időd tervezésre?

– Nekem igazából 0-24-es a napi rutinom.  Öntörvényűnek mondható a tervezési módszerem, de alapvető dolgokra, árra, minősége, stílusra figyelek, és fontos, hogy a tárgyak önfenntartóak legyenek, ne vigyenek többet, mint amit hoznak.

Vannak tárgyaid, amelyek évek óta jelen vannak, mint például a tollaslabda. Hogy néz ki egy ilyen design termék életciklusa?

–  Megtervezem, elkészül, elviszem design üzletekbe, egyre többen megismerik, bekerül a médiába és ezzel elindul egy lavina. Ez persze nem három nap alatt törénik meg, a tollaslabda például 2007-ben jelent meg és most van talán a sikerének csúcspontján

– Ahogy elnézem azért az utóbbi néhány évben nem nagyon volt olyan designnal foglalkozó kiadvány, melyben a tollaslabdád ne lenne jelen. Mit gondolsz, mi lehet a siker záloga?

– Igen, úgy látszik meg lehet találni “design-csakrákat”, ami úgy tűnik, néhány tárgy esetében működőképes és a tapasztalatok alapján kultúrafüggetlen is.

– Hogyan pozicionálod a tárgyaidat a piacon?

–  Látom, hogy a magyar piac nem visel el nagyon durva árakat, így esetemben egy tudatos tervezői döntés volt, hogy egy alacsonyabb árkategóriának megfelelő, első sorban kisebb tárgyak kerültek a tervezésem középpontjába, amiket be lehet csomagolni, betenni egy bőröndbe is akár, és mivel kultúrafüggetlenek, akár szuvenírként is jól működnek.

Hol készülnek ezek a tárgyak? Te készítesz kézzel minden egyes darabot?

– Változó, a tolalslabdából például az első százat én csináltam (biztosan nagyon értésekek lesznek egyszer J) de sokszor a gyártás rengeteg időt elvisz, egy hazai gyártó kollégám készíti őket. Én első sorban tervezéssel foglalkozom, mert jobban érdekel kitalálni dolgokat, mintsem gyártani.

Van egy szigorú tervezői időszámításod, amit meghatározol magadnak, hogy milyen időközönként tervezz mindenképp egy új tárgyat?

– Igen, havonta. Van olyan, ami persze még nem jelent meg, az ötletek nem naptár szerint jönnek, eltárolom őket. És van persze olyan, ami időszakhoz kötött, például most a tél közeledtével jelenik meg a méznyomóm.

 

Hogy látod a hazai design életet?

– Azt hiszem a hazai designban az az egyik legfurább jelenség, hogy a nagy sikerek mögött sosem designerek, hanem egészen más területekről érkező szakemberek állnak. Évekkel ezelőtt az volt a jellemző, hogy sem pénz, sem érdeklődés nem volt a designra, mostanra annyival jobb a helyzet, hogy az érdeklődés egyre inkább jelen van; szóval ez egy erőteljes pozíció javulás. Pedig a nyugati, főképp skandináv országok design termékei a hazaiak árának nagyjából négyszereséért cserélnek gazdát, jóllehet szinte minden Kínában készül. De hát nálunk ez a helyzet és ebben kell érvényesülnünk, ráadásul egy olyan országban, ahol egyébként nincs ipar.

Mesélj a londoni tapasztalatokról, hogy sikerült?

– A FISE szervezésében mentünk ki néhány hazai designerrel együtt és mivel már tavaly is hívtak Londonból, idén úgy döntöttem, nem hagyhatom ki. Megkeresett a Selfridges egyik design boltja és egy Szaud-Arábiai design üzlet tulajdonosa, elég komoly médiavisszhangot is kapott a kiállítás, szóval azt mondhatom, remekül sikerült, legközelebb is megyek.

– Mi volt a legemlékezetesebb pillanat számodra a londoni kiállításon?

– Talán Zuzanna Skalska-val való beszélgetésem, aki azt mondta, hogy nagyon várja már a Kelet-európai robbanást, amin egyébként rajta ülünk. Hiszen a nyugati országok túl vannak már a maguk “nagy dobásain” de a mi régiónk országaiban ez csak most fog megtörténni és ez nagyon izgalmas és hatalmas kihívás!

www.lubloy.hu