STP – Kőrös Ben emberi erővel hajtható járműve

Kőrös Ben, akit korábban már a Red Dot díj és a Golden Era lemezjátszó koncepció kapcsán bemutattunk, ezúttal egy különleges, emberi erővel hajtott járművel, az STP-vel rukkolt elő!

Ben most diplomázik a MOME formatervező szakán, az STP az idei félév tervezési feladatának eredménye. A feladat emberi erővel hajtható jármű tervezése volt, így született meg a lépegető roller ötlete.

A lépegető roller ötlete önmagában nem újdonság, de a korábban megszületett típusok mindegyike problematikus, mert vagy a hatékonyság, vagy az összecsukhatóság és könnyen hordozhatóság igényének nem felel meg. Az STP ezzel szemben összecsukható, így kényelmesen szállítható tömegközlekedési eszközön, különféle áttételeinek köszönhetően alkalmazkozik a terepviszonyokhoz, kis méretőből és formájából adódóan jóval karakteresebb, mint mondjuk egy összecsukható kerékpár.

Az STP tervezését alapos közvéleménykutatás előzte meg. Az eredmények azt mutatták, hogy a célcsoportra jellemző lustaság az, ami miatt inkább a tömegközlekedést részesítik előnyben az emberek, jóllehet számtalan problémát felsoroltak, ami miatt ez sem jelent ideális megoldást a közlekedésre. Az STP többek között azért is kapott összecsukható formát, hogy könnyen szállítható legyen, ugyanakkor bármikor kéznél lévő alternatívaként szolgáljon, ha már végleg elegünk lett a dugóban való ücsörgésből.

Az STP karakterét alapvetően a cserélhető, stílusnak megfelelően perszonalizálható deszka-rész határozza meg, mely egyszerre hátsó felfüggesztésként is működik. Külön praktikus tervezési szempont, hogy az STP kormánya, fékrendszere, fékkraja, markolata és stucnija mind kompatibilis az ismert bringás márkák alkatrészeivel, így bármikor könnyen javítható, tuningolható a tárgy.

A közlekedési eszköz minimális erővel a platfromokon lépkedve hajtjató, és mivel az erőkar meglehetősen hosszú, első sorban a közlekedő testúlyát használja fel. Kanyarodáshoz a kormányt nem forgatni, hanem dönteni kell, ez azért fontos, hogy nagy sebesség és az aránylag rövid kormány ellenére is biztonságos legyen a manőver, alacsony sebességnél viszont lazán, egy kézzel is megy a dolog. A fékezést egy kis kerékpáros dobfék oldja meg.

Az STP jelenleg koncepció fázisban van, a tervező pillanatnyilag kis összegű befektetőt keres a prototípus legyártásához, ezt követően a tervek szerint egy nagyobb összegű befektetéssel beindítaná a mérnöki fejlesztést, a gyártást és a forgalmazást. Ha tudtok valakiről aki szívesen támogatna egy tehetséges tervezőt ebben az ígéretes kezdeményezésben, ne tartsátok magatokban!

A tervező, Kőrös Benedek elérhető az stp.benk@gmail.com email címen!

Kőrös Benedek konzulense Vető Péter volt, a projekt gazdasági koncepciójának kidolgozásában sokat segített Szakál Anna és Schmidt Andrea, Gombos Gergely az előzetes mérnöki konzultációkkal járult hozzá a koncepció sikeréhez, Koller “Longborad” Juli pedig a deszkával kapcsolatos technikai kérdésekben segített sokat.

 

  facebook.com/pages/STP-by-Benk