Design unikornisok South Carolina-ban

A Bridge Budapest Magyarországról indult, mára globális sikert elért vállalkozások együttműködéseként jött létre, célja, hogy az alapító cégek, a Prezi, az Ustream, a Logmein és az NNG saját történetét inspirációként tudja átadni a hazai fiataloknak, arra motiválva őket, hogy valósítsák meg ötleteiket, merjenek saját vállakozást indítani. Idén Pekker Nóra nyerte meg a Bridge Budapest design ösztöndíját. Egy hónapra látogat az NNG North America központjába, az Egyesült Államokba és itt, a Stilblog hasábjain meséli el vendégszerzőként amerikai élményeit, tapasztalatait és kalandjait! Íme a második fejezet!

12374760_1109299382437474_7533257082651951520_o

Mihez kell értenie egy designernek az NNGnél? Hogy zajlik egy tervezési folyamat? Miben más az autókba készülő UI mint egy mobil vagy webes felület?

Új hét és egyben új projekt kezdődött az észak-amerikai irodában. Összegyűltünk a tárgyalóban és elkezdődött a telefon konferencia, amibe becsatlakozott a többi kolléga,  az ország különböző városaiból, mint pl. Detroit, LaGrange, Seattle de még szegedi fejlesztőkkel is egyeztettünk a hívás alatt. Körvonalazódott a  feladat: egy autókiállításon szeretné az ügyfél bemutatni, hogy működne az úgy nevezett ‘advanced driver assistance sytem’ az ő járművükben. Ez a rendszer lényegében biztonsági rendszer, amely a jármű vezetőjét figyelmezteti, az esetleges veszélyekre a vezetés során.
Mik lehetnek az ilyen veszélyek? Egy hirtelen felbukkanó gyalogos, egy biciklis, rossz minőségű útfelület stb.  A rendszer jelöli a különböző veszélyforrásokat, és figyelmezteti azokra a vezetőt. Azonban nem minden veszélyforrás bír egyforma súllyal. A rendszernek meg kell tudnia különböztetnie a forgalom szereplőit, és felmérnie, hogy azok mekkora veszélyt jelenthetnek és azokat különböző módon megjeleníteni.

11249318_1116405835060162_6389620884404327840_o

Egy dolog biztos: ez egy összetett feladat lesz. Mindig úgy képzeltem el, hogy az ilyen nagy nemzetközi cégeknél kőbe vésett szabályok és pozíciók vannak. Úgy képzeltem, hogy van egy bejáratott munkamenetük, amit ráhúznak minden projektre, és mindenki a saját munkakörének megfelelő részfeladatot végzi. Azonban az első megbeszélésnél, kiderült, hogy nem teljesen így van. Az elsődleges cél, hogy mint csapat hatékonyan működjünk, és hogy a feladat minél hamarabb és minél pontosabban teljesüljön. Így az adott feladatból indulunk ki, és az alapján osztjuk le, hogy kinek mi lesz a feladata, nem pedig a pozíció alapján.
Bár mindenkinek meg van a fő feladata a cégnél, az összes designerről akivel itt kint együtt dolgozhattam, elmondhatom, hogy nem csak a szakterületéhez ért. Igazi ‘design unikornisokra’ leltem itt South Carolina-ban. A UX-es ért pl a 3Dhez is, a UI designer a videovágáshoz, a Head of Consultant a formatervezéshez, stb. Nagyon tetszett ez a hozzáállás, hogy az egyes designerek feladatát a projekt határozza meg és nem a névjegykártyán feltűntetett pozíció. Ez persze nagyban annak is köszönhető, hogy majdnem mind más háttérrel rendelkeznek, más egyetemet végeztek, különböző területeken dolgoztak.

1

A másik érdekes dolog amit megtanultam ennél a projektnél, hogy azok a UX szabályok, amik érvényesek egy mobil alkalmazás tervezésekor, vagy egy honlap készítésénél, azok duplán érvényesek egy autóban elhelyezett interfacenél. Míg nyilván egy telefonra készült alkalmazásnál sem várhatjuk el teljesen, hogy a felhasználó kizárólagosan a termékünkre koncentráljon, addig ez egy autóba készült interface-nél nyilvánvalóan szóba sem jöhet. Tervezésnél figyelembe kell vennünk, hogy a felhasználó elsődlegesen nem az általunk tervezett felületre fog koncentrálni, hanem a vezetésre. Úgy kell megterveznünk, hogy az a lehető legkevésbé vonja el a figyelmet az elsődleges feladattól. Nem várhatjuk el a felhasználótól, hogy hosszú percekig nézze az interface-t. Az információknak, a gomboknak, egyértelműnek, első ránézésre érthetőnek kell lennie, mivel a felhasználónak gyakran csak másodpercekre van ideje a képernyőre koncentrálni.  Ugyanezen indokból, a gyakrabban használt funkciókat (és lehetőleg semmilyen funkciót) nem szabad egy mély hierarchiájú rendszerbe ágyazni, ahol a vezetőnek több szintű menürendszereken kell átnavigálnia, hogy eljusson a kívánt beállításokhoz.

Az autókba készülő interfacek nem csak UX de UI szempontból is speciális hozzáállást igényelnek. Természetesen az esztétikus megjelenés alapkövetelmény, de a küllem nem mehet az érthetőség, használhatóság rovására. Míg a mobilalkalmazásoknál  szeretjük a trendeket követni,  és szeretjük ha a UI szépen illeszkedik a telefon operációs rendszerének design követelményeihez, az autóiparban teljesen más szemlélet honol. Az ügyfél elsődleges követelménye hogy az interface is kommunikálja a márkaélményt. Így a tervezésnél nem csak az esztétika, a használhatóság játszik szerepet, hanem az is, hogy az a felület mennyire képes átadni a márka életérzését és harmonizálni a környezetével, az autó enteriőrjével. Egy jó interface illeszkedik a kocsibelsőbe és épitőköve egy nagyobb rendszernek, az autó designjának,  és a márkaüzenetnek.