Néhány napja nyitott meg a Filter Galéria az Újlipótváros szívében. Kortárs ékszertervezők szebbnél szebb egyedi, vagy kis szériás darabjai mellett a galéria rendszeresen otthont ad majd képzőművészek kiállításainak is. Az alábbiakban Kárpáti Róberttel, a Filter megálmodójával beszélgetünk…
Kártpáti Róbert, a Filter Galéria tulajdonosa grafikus, elvégezte a Képzőn az intermédia szakot, emellet maga is készít ékszereket. A galéria családi vállalkozás, egy új szereplő a hazai design és képzőművészet színterén. A Filter designékszerekkel foglalkozik első sorban, de a nagyszerű egyedi ékszerek mellett kortárs képzőművészek munkáival is megismerkedhetünk itt.
-Hogyan jött a Filter Galéria ötlete, mi volt az alapkoncepció?
-Régi vágyam volt egy olyan hely létrehozása, ami túlmutat egy üzleten, de nem annyira szakrális hely, mint egy klasszikus galéria. Szerettem volna, ha minden tárgy megvásárolható, legyen az ékszer vagy más művészeti alkotás. A koncepció kialakításánál a legfontosabb szempont a minőség volt. A minőség mellett az, hogy minden tárgy funkcionális tárgy legyen.
A Filter Galériát úgy alakítottuk ki, hogy a vásárlás is olyan közegben történjen, ahol az ember jól érzi magát. Le lehet ülni, lehet inni egy jó kávét a válogatás, próbálás alatt, lehet nézelődni…
Szeretnénk, ha idővel egy olyan hellyé válna a galériánk, ahova sokszor szívesen betérnek a vásárlók, akár csak körülnézni, és sokszor bejönnének a művészek is, csak beszélgetni, inspirálódni. Művészeinkkel nagyon szoros viszonyt ápolunk már most, így ha megrendelésre kerül sor, akkor a lehető leggyorsabban le tudjuk bonyolítani. Művészeink szerencsére nagyon rugalmasak, így jó velük együtt dolgozni.
-Mit jelent számodra a kortárs design és képzőművészet?
-Számomra a művészet funkcionális, működő dolog, legyen az kép, object, szobor, kisplasztika, ékszer, bármi ami műnek tekinthető. A funkciója pedig az, hogy valamit üzen, belép az aurámba, jelez valamit számomra, megérint. A “szép” szót én nem szeretem, értem az értelmét, csak szerintem nem valós az, amit takar. Ha valamire csak annyit tudok mondani, hogy “szép” és ennél nem tudok többet, akkor az számomra nem működik.
Nálunk az összes tárgy “működik”.
-Mitől jó egy kortárs művészeti galéria?
Az ékszerek médiumok, akkor is kapcsolatot teremtenek az alkotók és viselőjük közt, ha ők nem találkoztak, adott esetben még tisztában sincsenek egymás létezésével. Ráadásul ez a viszony az idő múltával egyre intimebbé válik. Így nagyon sok esetben az a legjobb, ha van egy közvetítő (például egy galéria) aki kiközvetíti a tárgyat a leendő tulajdonosának. Ez azért fontos, mert ebben az esetben nincsenek döccenők. Például mi van, ha a művész és a vevő nem szimpatikus egymásnak? A kapcsolat megszakad, pedig a tárgy attól még nagyon is passzolhat a megrendelőhöz. Ezen kívül ott van a fizikai távolság, a kapcsolattartás problémái, stb… Ezeket hidalja át egy galéria. Arról nem is beszélve, hogy egy jó galerista ismeri a tárgyait és jó esetben gyorsan kiismeri a vásárlót is, így össze tudja hozni a számára legmegfelelőbb tárggyal.
Ez természetesen igaz más alkotásokra is. Azért használtam az ékszert példának, mert ránk ez a legjellemzőbb, illetve a képzőművészet. Igyekszünk megfelelni ezeken a területeken egy jó galéria minden kritériumának.
-Mesélj kicsit az ékszerekről, milyen szempontok alapján válogattátok össze a Filter Galéria kollekcióját?
A tárgyainkat minden művész más koncepció alapján készítette el, azonban a minőségük hasonlóan kitűnő. Erre nagyon figyelünk.
A tárgyak különböző anyagokból készülnek, ezüstből, titánból, alumíniumból, acélból, műanyagból, fából, papírból, karbonból, és így tovább. A kortárs ékszereknél az értéket már nem minden esetben az anyagok értéke határozza meg, sokkal fontosabb ezek változatossága, megmunkálása, a kivitelezés folyamata.
Vannak nálunk rendkívül különleges ékszerek is, ezek olyan darabok, amik nem “hordhatóak”, ezeket “viselni” kell. Ezt úgy értem, hogy egy-egy alkalomra valók és nem tűrnek meg más darabokat a közvetlen környezetükben méretük, anyaguk, vagy színük miatt.
A nálunk megvásárolható ékszerek többsége annyira hangsúlyos darab, hogy vagy szettben, vagy önmagában javasoljuk a viseletét. Természetesen sok olyan van, ami napi szinten is viselhető darab.
Ezek az ékszerek akkor kezdenek működni, amikor viselőjükkel összecsiszolódnak, amikor már meg szokják őket és tudják őket igazán viselni! Az összeszokás nagyon fontos folyamata szerintem az ékszerrel való egyé válásnak.
-Az ékszerek mellett képzőművészek is bemutatkoznak majd a Filterben, mondasz erről néhány szót?
Szeretnénk, ha megmutathatnánk olyan fiatal tehetség munkáit a közönségnek, akik nem kifejezetten dekorációs célból alkotnak. Itt is fontos szerepet kap az előbb emlegetett „funkció” .
Elképzelésem szerint a legkülönbözőbb alkotásokat fogjuk bemutatni, a legkülönbözőbb alkotóktól.
-Ki lesz az első képzőművész, aki bemutatkozik nálatok, mit kell tudni róla?
Első kiállításunk Hitka Viktória „Otthon, édes otthon” című festmény sorozata lesz. A művésznőről érdemes tudni, hogy az élete egyes szakaszait, epizódjait festi, több más jellegű projektje mellett. Választásunk azért esett rá, mert képein keresztül szokatlanul intim hangulatot hoz létre a nézővel. Egyrészt betekintést nyerhetünk a gondolataiba, másrészt képes kiváltani olyan érzelmeket, amik mindenkinek ismerősek.
A kiállítás október 26 és december 4 között tekinthető meg nálunk.
A művésznő diplomamunkáját egyébként a Kogart vásárolta meg és ott meg is tekinthető.
-Kiket láthatunk még a jövőben?
A későbbiekben is lesznek nagyon érdekes kiállítások, decemberben Krüzsely Gábor grafikáit, januárban Róth Anikó illusztrációit és festményeit, februárban Zemen Tamás fotográfiáit, márciusban Jancsó Áron tipográfus munkáit tervezzük kiállítani.
A Filter művészei:
Comments are closed.