Egészen lenyűgöző a Sporaarchitects új projektje, a Fővám téri metró megálló. Monumentális betontömegek alkotnak itt művészi kompozíciót játékos geometriát adva a térnek. Nagyszerű munka!
A sporaarchitects Budapesten működő nyitott szemléletű fiatal építésziroda, ahol építészek, designerek és más területekről érkező gondolkodók közös alkotói platformot hoztak létre az építészet, városfejlődés, kutatás és fejlesztés területén.
A sporaarchitects építészirodát négy partner, Dékány Tibor (1968), Finta Sándor (1973), Hatvani Ádám (1972) és Vadász Orsolya (1976) alapította 2002-ben, miután több hazai és nemzetközi építészirodában szereztek tapasztalatot. A sporaarchitects jelenlegi munkái között szerepel Magyarország egyik legnagyobb projektje, a budapesti négyes metró, ahol a Szent Gellért téri és a Fővám téri állomások építészeti tervezésén dolgoznak.
A Fővám tér állomás a Szent Gellért téri állomás ikertestvére, réselt dobozszerkezettel és bányászott alagútszakaszokkal készül. A Duna közelsége és az építési hely kötöttségei összetett állomási terek kialakítását eredményezték. A szerkezet komplexitását növeli, hogy az adott helyen meg kell oldani a 2-es villamos aluljárójának és a gyalogosaluljárónak a kialakítását is. A metróvonal átadását követően a Fővám tér várhatóan a belváros egyik új kapujává válik.
A dobozt többszintű vasbeton gerendarács rendszer támasztja ki és merevíti, ez a szerkezet hálózatot alakítva csontszövetként veszi fel a nagy, időben növekvő földnyomást. A doboz építészetét ez a látszóbeton gerenda hálózat határozza meg. Az alagutas állomásrészek képzőművész által tervezett printelt kerámiaburkolata távoli rokona lesz a közeli Gellért szálló szecessziós Zsolnay kerámiáinak.
Az építéstechnológiának és az ezt kihasználó építészeti koncepciónak köszönhetően nagy belső terek jöttek létre az állomásokon. A terek léptékéről sokat elárul, hogy az állomások keresztmetszetei összevethetőek a pesti eklektikus városszövet utcakeresztmetszeteinek méretével, így az állomások terei felfoghatóak a fenti utcák és terek inverz folytatásaként.
A természetes fény használata nagyon fontos szempont a vonal összes állomásán. A világítás koncepció az építészeti koncepció szerves részeként minél inkább alátámasztani igyekszik a szerkezeti őszinteséget. A Fővám téren az állomás fölött nagy forgalommentes tér alakul ki. Ez lehetőséget ad felülvilágítók beépítésére, melyek beengedik a napfényt a peronszintig.
Nagyon reméljük, hogy sikerül valahogy a főváros és az Alstom metrókocsikat gyártó cég között rendezni a viszonyt és nem kerül sor éveken át tartó pereskedésre, elkészülnek a 4-es mertó szerelvényei időben és mielőbb élőben is megcsodálhatjuk ezt a nagyszerű konstrukciót!
munka: M4 FŐVÁM TÉR ÁLLOMÁS
helyszín: Fővám tér, Budapest
tervezés éve: 2005-
státusz: építés alatt
építési költség: cca. 40 M Euro
méret: 7100m2
tervező csapat: sporaarchitects – Dékány Tibor, Finta Sándor, Hatvani Ádám, Vadász Orsolya
munkatársak: projektépítész: Balogh Zsuzsa, munkatársak: Korompay Attilla, Várhidi Bence, Soltész Noémi, Jánosi András, Molnár Diána, Molnár Adrienn
general építész tervező: Palatium Stúdió Kft.
lighting concept: Bányai Tamás
mérnöki tervező: Főmterv, Uvaterv, Mott-Macdonald konzorcium
Fotó: Bujnovszky Tamás