„Ez egy spirituális tánc, mely nemcsak a testről és a fizikumról szól”

Az indiai klasszikus templomi táncok egyike az odisszi. Magyarországon Túri Virág Réka adja át tudását az érdeklődőknek és a táncolni vágyóknak.  Egyik növendéke D’Albini Zsuzsanna avat be minket saját élményein keresztül e több mint ezer éves tánc rejtelmeibe.

[question]Mi vonzott egy több, mint ezer éves múltú táncban?[/question]
[answer]Egyfelől érdekesnek találtam, hogy egy ilyen régi hagyományba pillanthatok bele. Másfelől ez a tánc az egyik legnőiesebb tánc, amit valaha láttam. Érdekes, hogy ennek ellenére a legnagyobb mesterek sokszor férfiak. Az odisszi olyan, mint egy igazi nő. Egyfelől jelen van benne a határozott lépésekben megnyilvánuló földdel való kapcsolat, – ami szilárdságot és biztos alapot ad a táncosnak – de mindeközben a felsőtest és a kezek lágy mozdulatai mégis bájossá és kecsessé teszik ezt a táncot. Mindezeket az arc- és szemjáték teszi teljessé. Ez a dualitás adja az odisszi különlegességét, mely leginkább a lágy felsőtest munkában tér el a többi klasszikus indiai tánctól. [/answer]

[question]Pár éve kezdtél el indiai táncolni. Volt előtte más táncos előképzettséged?[/question]
[answer]Három és fél éve kezdtem el Virágnál tanulni, és nem volt semmilyen táncos előképzettségem. Kifejezetten olyan táncot kerestem, amelyhez nincsen szükség balettos alapokra, illetve amelynél nem hátrány az, hogy már nem vagyok gyerek. Bár Indiában egészen kis korban kezdik a gyakorlást, mégsem kizárólag gyerekként lehet elsajátítani a tánc alapjait. Szerencsére az odisszi egy olyan tánc, amit nem érint a nyugati világ fiatalság kultusza. Nyilván egészen más az előadása egy fiatal nőnek, vagy egy érett anyának, de ebben a stílusban mindkettőnek helye van.[/answer]

[question]Miben tér el az indiai tánc technikája az európai klasszikus táncétól?[/question]
[answer]Az egyik legszembetűnőbb eltérést számomra az indiai táncnak a talajjal, a földdel való kapcsolatában látom. Ez egészen meghatározza a mozgást. Az európai klasszikus táncoknál inkább a földtől való elszakadás jellemző. Például spicc egyáltalán nincs jelen az indiai klasszikus táncokban. A másik eltérés az élénk arcjáték, – éppen emiatt szerettem bele ebbe a táncba – ami egyfajta színészi játék, mondhatni ez a lelke az egész előadásnak. Ez egy spirituális tánc, mely nemcsak a testről és a fizikumról szól, hanem az istenekről valamint az emberi léleknek az isteni felé való törekvéséről.[/answer]

[youtube width=”490″ height=”380″]http://www.youtube.com/watch?v=kN7B81aY5Sw[/youtube]

[question]A tánc szerves része minden kultúrának. Te miben kerültél közelebb az indiai kultúrához a tánc által? [/question]
[answer]Engem a hindu mitológia világa kezdett el érdekelni elsősorban, ezért egyre többet olvasok az általunk táncolt történetekről, istenekről. Az odisszi elsősorban a Gita Govinda történeteit mutatja be, amelyek Krisna és Radaráni folytonos évődéseiről, kapcsolatáról szólnak. A mindennapokban nem kezdtem indiai ruhákban járni, és nem is hallgatok folyamatosan indiai zenét, de természetesen figyelemmel kísérem a hazai indiai kulturális programokat. [/answer]
[question]
A hazai klasszikus indiai tánc kínálatból miért pont az odisszit választottad?[/question]
[answer]Amikor én táncolni kezdtem, akkor itthon nagyjából a bharatanatyam és az odisszi között választhattál. Az interneten találtam rá Túri Virág Réka, indiai táncművész éppen akkor induló kezdő kurzusára. Szinte azonnal otthon éreztem magam az Imladris kulturális központban, a próbáink helyszínén. Megfogott a hely különleges nyugalma és Virág természetessége. Állandó kihívásnak érzem ezt a táncot a mozgás komplexitása miatt, amely állandó fejlődésre ad lehetőséget. A táncon keresztül az ember testtudata folyamatosan formálódik, ami például a testtartásán is meglátszik.[/answer]

 

[question]A Túri Virág Réka által vezetett Parvati tánccsoporttal már több fellépésetek is volt már. Hogyan emlékszel vissza a tanuló évekre?[/question]
[answer]A tanuló évek még nem teltek le, az ember ezt a táncot egy életen keresztül tanulja. A több éves gyakorlás ellenére, még rengeteg tanulni valónk van. Egyfelől a mozgás összetettsége miatt, másfelől folyamatosan finomítani lehet az arc- és szemjátékot is. Mi nem profi táncosok vagyunk, heti 2 alkalommal járunk le próbálni, fellépések előtt kicsit gyakrabban. Ez alatt tanuljuk be az alapokat és a koreográfiákat is. Ami érdekes lehet, hogy tükör nélkül táncolunk. Ez azért fontos, mert a táncosnak belül kell érezni a mozdulatok dinamikáját, formáját. Mivel a fellépéseken sem láthatjuk magunkat, így jobb tükör nélkül megtanulni a mozdulatokat. Valamint a szemmozgásoknak kitüntetett szerepe van az indiai táncban, így nem vennénk különösebben hasznát, hiszen ritkán nézünk szembe a tükörrel, vagyis előre. Ami talán a legfontosabb, hogy megbízzunk a mesterünkben, aki tudja, hogy min kell változtatnunk, javítanunk. Ő a legjobb visszacsatolás nekünk.[/answer]

[question]Az indiai táncban, úgymint a vallásokban is szükség van egy beavatóra, akik átörökítik a hagyományokat a tanítványoknak. Mennyire tekinthető mester és tanítványa kapcsolatnak a tiétek?[/question]
[answer]Igen, Virág a mesterem. Ő folyamatosan jár az Orissza állambéli Jagannath Puriba, mely az odisszi őshazája. Ott idős mesterétől, Bijay Kumar Senapati táncostól tanulja a nekünk továbbadott táncokat. Virág táncában benne van az a fajta finomság és játékosság, mely az indiai táncosok sajátja. Ezért vagyok büszke arra, hogy nála tanulhatok. Ráadásul a vasárnapi fellépésünkön egy szám erejéig a csoporttal együtt lép a színpadra. Eddig csak klasszikus indiai táncokat tanított nekünk, de tervben van, hogy az eddigi repertoárt bővítjük olyan darabokkal, melyben a modern elemekkel vegyítjük az indiai hagyományos táncokat. [/answer]

[question]A mudrákat (kézjelek-gesztusok az indiai táncban) milyen nehéz volt elsajátítani?[/question]
[answer]Számomra nem ez volt a legnehezebb része a tánctanulásnak, de ez egyén függő. Amikor a többi mozgáshoz kell hangolni a mudrákat és a mudraváltásokat, akkor válik igazi kihívássá a megformálásuk. A mudráknak a jelentései változóak, mindig az adott szituációhoz, történethez értelmezhetjük őket, ezért inkább a színészi játékot befolyásolja. [/answer]

[question]Mennyi idő általában mire kifestitek magatokat a fellépésekre?[/question]
[answer]Nem is gondolnák a nézők, hogy mennyi előkészülettel jár egy-egy fellépés. Az öltözködés, a haj és a smink elkészítése körülbelül 3 órát vesz igénybe. Természetesen segítünk egymásnak a szári és az ékszerek felvételében. [/answer]

[question]A színes és csillogó ruhák elengedhetetlen részei az indiai táncnak. Ezekben mennyire követitek a tradíciót?[/question]
[answer]A fejdíszeket, az ékszereket és a szárit is Indiából hozattuk. Az előadáson a hagyományos fellépő odisszi szárit viseljük. Különleges érzés egy olyan száriban táncolni, amit tradicionális indiai fellépéseken is viselnek. Az ékszerek és a smink is hagyományosan részei egy-egy előadásnak. A tánc ezekkel a kellékekkel válik az egésszé. Így elevenedik meg ez az ősi rítus, melynek keretében mindennap kétszer táncolták az istenek történeteit a templomban a murtik (istenséget ábrázoló szobrok) előtt.[/answer]

[question]Már több sikeres fellépésen is túl vagy a tánccsoportoddal. Mennyire nyitott a hazai közönség az indiai táncokra?[/question]
[answer]Szerintem egyre többen kíváncsiak az indiai kultúrára. Ez részben köszönhető a jógának, ami  nagyon népszerű mostanában itthon. A közönséget nagyon le tudja nyűgözni az indiai tánc sajátos hangulata. De az tény, hogy ennek a táncnak a befogadása nem annyira könnyű, mivel mögötte a számunkra kevéssé ismert indiai kultúra húzódik meg. A táncokban megjelenő történetek alig ismertek a nyugati világban, és a tánc számunkra még szokatlannak mondható esztétikája sem könnyíti meg a néző dolgát. A vasárnapi fellépésen ezért próbálunk a közönségnek segíteni azzal, hogy a darabok között röviden összefoglaljuk a mozdulatok jelentését, szimbolikáját és az előadott történeteket.[/answer]

Aki kedvet kapott, vagy csak szeretne jobban utána olvasni az odisszi táncnak, látogasson el a Parvati oldalra, és vasárnap megtekintheti élőben a Parvati Tánccsoport Évadzáró bemutatóját!

A RÍTUS TÁNCA, A TÁNC RÍTUSA
Odisszi indiai táncest – Parvati Tánccsoport Évadzáró bemutatója

2011. május 22., vasárnap  18.00
Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér1067 Budapest
Eötvös utca 10.