A közelmúltban jelent meg a Boook Kiadó gondozásában Szatmári Gergely fotográfus Meadowlands című albuma. Ez itt most egy kedvcsináló – néhányat megmutatunk Gergely különleges hangulatú képei közül, melyeket garantáltan nyomban megszerettek és ha úgy lett, március 10-ig élőben is megnézhetitek az alkotásokat a Ponton Galériában!
Szatmári Gergely 2004-ben a MOME fotó szakán végzett, DLA tanulmányait 2010-ben szintén a MOME Doktori Iskolában fejezte be. Mára a MOME oktatójaként a hagyományos oktatói jelenlét mellett egyéb oktatásszervezési és kurátori feladatokat is ellát. Számos egyéni és csoportos kiállításon vett részt és több kötete is megjelent.
Gergely frissen megjelent kötetének alapjául szolgáló Meadowlands fotósorozat egy olyan terület dokumentációja, mely elválasztja egymástól az unalmas, kispolgári New Jersey agglomerációt és New York City-t, a csillogó gyémántot. Az alapvetően ipari táj- és városképeket ábrázoló fotográfiák az egész sorozatot meghatározó portrékkal egészülnek ki. A műszaki géppel készített felvételek sajátossága a nagy felbontás és a könyörtelen élesség, mely minden részletet egyforma hangsúllyal mutat meg, nem mérlegelve a képen belüli részletek fontossága között.
“Az Meadowlands c. sorozat már a címében is egy olyan intézményt jelöl – a Hackensack folyó mentén, New York-tól északnyugatra, New Jerseyben fekvő American Dream nevű szórakoztató- és sport központot –, amely funkcióját tekintve egyetlen célt szolgál, a szó szoros értelmében vett „önfeledt” időtöltést. Szatmári csupán “illusztrálja” tézisét a már működésképtelen üzemekkel, vasúti pályákkal, üres, néptelen utcákkal, a foghíjas házsorokkal, az elhagyatott adminisztrációs központokkal, a használaton kívüli helyiségekben rothadó ital és ételautomatákkal, a néptelen büfékkel, az elhagyott és elhanyagolt moziteremmel.
A képeken megjelenő emberek is a lassú romlás állapotát mutatják. Nyilvávalónak tűnik, amint elhelyezi őket a valaha feltételezhetően népes helyiségekben, hogy ők már csak a “maradék”, akik nem tudtak vagy nem akartak odébb állni, vállalva ennek minden következményét, vagy egyszerűen csak beletörődtek, elfogadták ezt az állapotot. Talán ők azok, akik eljutottak arra a pontra, ahol szükségszerű a nyílt szembenézés, a belátás, hogy innentől kezdve már csak a “semmi” egy fajtájának tudatával kell együtt létezniük.” – írja Pfisztner Gábor a sorozat képeiről.
A Meadowlands sorozat nagy sikerrel mutatkozott be New Yorkban és 2010-ben a budapesti kArton Galériában is. A kötet Budapesten megtalálható a Faur Zsófi Galériában, az Írók Boltjában, a Mai Manó házban és a Vince könyvesboltokban. Március 10-ig pedig a sorozat néhány darabja megtekintető a Ponton Galéria Essays in Idleness című kiállításán, amit biztos, hogy nem hagyunk ki!