Puha geometria – Hukaya Simon hajtogatott csempéi

A közelmúltban a Moholy-Nagy és Kozma ösztöndíjasok kiállításán járva azt tapasztaltam, hogy a munkák minősége hihetetlen széles spektrumot ölel fel, sajnos jelentős túlsúllyal a kritikán aluli szegmensben, éppen ezért nem is született cikk a díjazottakról, pedig nagy várakozással néztünk a kiállítás elébe. Hukaya Simon csempekollekciója azonban az elismerés szép nagy mosolyát csalta az arcomra és nagy örömmel fogadtam Simon levelét, melyben részletesen mesél a Hajtogatott csempe elnevezésű kollekcióról.

6

A  Hajtogatott csempe-projekt tanulmányi célja a „Hajtogatott papír terítékének plasztika imitálása a szilárd anyagban”, illetve az ebből következő „Puha Geometria” létrehozása volt. Ennek a tárgyi megvalósítása 4 mintából különböző 200 mm X 200 mm-es és 1 darab 500 mm  X 500 mm-es betonburkolat formában jött létre nyers fehér, galambszürke és hófehér színekben.

8 9 7

“Az egész projekt a kiterített hajtogatott papír struktúrájának esztétikája iránti érdeklődéséből indult ki – mondja Simon.  A hajtogatott papír vonala egyszerű geometriai mintázatot rajzol az anyagon, viszont ennek a felülete már nem egyszerű, amely nagyban különbözik az egyenes síkokból épülő poligon geometriai formáktól. A hajtogatott lemez az anyagi tulajdonságától és a hajtogatott mintától függően három különböző szabadfelületet alkot, mint a KONVEX felület, a KONKÁV felület és a KONVEX-KONKÁV felületek. Az egyenes síkokból építkező szokásos poligonplasztika és a szabadfelületes plasztika között a legnagyobb különbség a fényre való reagálás. A szabadfelületes formán mindig átmenetesen és ívesen törik a fény és ettől vizuálisan megpuhítja az anyagot, mint a papír vagy textil. Így a szabadfelületekből építkező geometrikus plasztikát nevezem „Puha Geometriának”.

10

“Design szempontból érdekes lehet az, hogy a geometrikus plasztika alapvetően éles és szilárd. A puha geometria pont ki tudja kerülni ezt a keménységet és több lehetőséget nyit a geometrikus design világában és hiszek abban, hogy ez a technika még izgalmasabb tárgyakat és tereket fog eredményezni. Ez a mintapuhítás egyben igaz lehet az anyagra is. A plasztikai puhaság képes melegebbé tenni a szilárd és hideg anyagokat is, mint például a betont.”

5 4

“A geometrikus mintázatnak a szépsége egyben a nehézségét is jelentheti. Az egyszerű minta alkotóeleme és annak az elrendezése végtelen sok mintát képes létrehozni, akár egy kaleidoszkóp. Hiszen nekem nem egy grafikai mintát kellett terveznem, hanem egy térbeli plasztikát, ami konvex-konkávéból épül fel. Így a felületi feszültséget figyelembe véve nem volt mindegy, hogy milyen mintát tervezek.”

3 2

“Ezért a mintatervezés elején meg kellet határozni, hogy milyen szabályok szerint tervezzem a mintákat. A megtervezett minták mind négyzet alapúak és valamilyen módon sorolhatóak. Ebben az esetben a mintatervezés nem csak grafikai mintázatot jelentett, hanem térbeli plasztikát, ami hajtogatás lévén jön létre. A mintákat mindig egy bizonyos szerkesztési módszerből kiindulva terveztem meg, viszont a négyzetes keret és a hajtogatott plasztika miatt némelyik tervbe bele kellet nyúlni, hogy szebb tárgy születhessen. Idén készült mintából összesen 86 darab lett.”

1

Simon munkája nem csupán a ráfordított energia, a szellemesség és a kivitelezés minősége okán különleges, de a csempekollekcióhoz készült több száz oldalas, igényes grafikai minőségben kidolgozott dokumentáció is arról tanúskodik, hogy a tervező komoly minőségi és esztétikai mércét állít fel saját magával szemben és nem ad ki akármit a kezéből. Lehetne akár ez is a minimum. Gratulálunk!