Néhány napja indult el élesben az ArtHungry hazai online közösségi portfólió oldal, mely lehetőséget teremt az alkotóknak a bemutatkozásra és egy aktív kreatív közösség tagjaként egymás munkájának megismerésére és véleményezésére. Az ArtHungry weboldalára bárki feltöltheti munkáit, bemutatkozhat a nagyvilág előtt és remélhetőleg a szakma képviselői is hamarosan ideszoknak majd, és megismerik a legfiatalabb generáció munkáit, ami lehetőséget teremt majd számos izgalmas együttműködésre is. Nagy szükség volt már egy ilyen közösségteremtő platformra! A kezdeményezés mögött álló szakemberek pedig nem csupán az oldal tartalmi minőségéről, de egyedülállóan profi vizualitásáról is gondoskodnak. Az ArtHungryval az utóbbi idők legkomolyabb minőségű hazai online platformja született meg. Tábori-Simon José grafikusművésszel, az ArtHungry egyik alapítójával és ötletgazdájával beszélgettünk.
Tábori-Simon José és Petrásovits Dani – ArtHungry Fotó: 42BIT.hu
– Mesélj először is picit magatokról, kik vagytok, mivel foglalkoztok, honnan ismeritek egymást és mikor kezdtetek együtt dolgozni?
– Az ArtHungry csapata alapvetően három emberből áll: Gyúró Benjámin programozó-fejlesztő, Petrásovits Dániel UI/UX fejlesztő és én, aki a vizuális, művészeti részért felelek. A csapatot én rántottam össze még idén tavasszal. Danival már régóta dolgozunk együtt különféle webes projekteken (együtt csináljuk például a Phenom’enon magazint), Benjivel pedig még a NERO Homme magazin webes fejlesztésekor ismerkedtünk meg úgy három éve.
– Kinek mi a feladata az ArtHungry projektben?
– A back-end fejlesztéseket Benji végezte, a front-endet Dani, a grafikai terveket pedig én készítettem a váztól az utolsó piktogramokig. Most, hogy elindult az oldal, marketing és sales vonalon is bővítenünk kell a csapatot, szerencsére vannak jelöltek és szimpatizánsok.
Gyúró Benjámin – ArtHungry Fotó: 42BIT.hu
– Honnan jött az ArtHungry oldal ötlete?
– Az alapgondolat, még a „Social Network“ őrület előtt született meg a fejemben, amikor elindultak az ingyenes blog-szolgáltatások. Látva a hazai helyzetet, a Design Hungry nevezetű közösségi blogot hiánypótlásként alapítottam még a Facebook robbanás előtt 2006-ban a Blogspoton, hogy legyen egy közös fóruma a hazai szakembereknek, ahol kommunikálhatnak egymással. A blognak egyébként elég sok regisztrált tagja volt és tulajdonképpen ebből született a mai napig működő MATT (Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társasága), amely jelen van csoport formájában a Facebookon is, de a hivatalos tagsági rendszere eléggé zárt és szinte kizárólag a tervezőgrafikáról szól.
Az elmúlt évek tapasztalata és a közben nagy népszerűségre szert tett nemzetközi, a kreativitást középpontba állító közösségi weboldalak viszont azt a gondolatot kezdték el erősíteni bennem, hogy létre kellene hozni egy, a MATT-hoz képest sokkal nyitottabb, egyéb kreatív irányoknak is helyet adó, hangsúlyozottan hazai website-ot. Egy felületet, amelyen a kreatív alkotók a saját arcukra formálhatják oldalukat, publikálhatják portfóliójukat, kommunikálhatnak egymással és nem utolsó sorban azonnal elérheti őket leendő megrendelőjük/vásárlójuk is.
Fontos, hogy a kreativitást határát nem húztuk meg a grafikai tervezésnél, rengeteg tehetséges képzőművészt, fotóst, építészt, a divat területén dolgozó szakembert ismerek, akik nem találnak itthon megfelelő teret és fórumot a bemutatkozásra. Végül úgy döntöttem, hogy a saját weboldalamat sem frissítem fel már, hanem én is az általunk készített felületet fogom használni a portfólióm bemutatására, így kb. idén májusban elkezdtük az oldal fejlesztését.
– Mi az elsődleges cél, amit az ArtHungry-val el szeretnétek érni?
– Először is legyünk minél többen és a tagok kezdjenek el kommunikálni egymással, szülessenek érdekes és értékes eszmecserék. Itthon nem divat a dicséret és a szakszerű kritika megfogalmazása, itt azért másként lesz reméljük.
A másik cél, ami már akár közérdekűnek is nevezhető, az, hogy a kortárs művészek mellett, létrehozzunk egy adatbázist a már elhunyt mestereknek is. Sajnos jelenleg az a helyzet, hogy a néhány szöveges gyűjtőportálon túl (Wikipédia, Artportal), nincs feldolgozott, vizuális adatbázisunk a neten ezen a téren, amit én személy szerint, mint művészet iránt térdeklődő ember, sőt állampolgár nem is nagyon értek. A lényeg, hogy az ArtHungry-n elkezdtünk létrehozni úgynevezett emlékprofilokat is, a neten fellelhető forrásokat felhasználva. A jövőben szeretnénk, ha a jogutódok gondoznák őket, felöltve és közkinccsé téve olyan munkákat is, melyeket eddig még nem láthatott a nagyközönség. Szerintem ez egy nagyon izgalmas része lehet az oldalnak egyébként, reméljük az említett jogtulajdonosok is pozitívan fognak hozzáállni a kezdeményezéshez.
– Miért gondoltátok, hogy a hasonló profilú és rendkívül népszerű nemzetközi Behance mellett van valós létjogosultsága egy hasonló, de csak a magyar piacra koncentráló portfólió oldalnak?
– Világszerte rengeteg hasonló, művészeti tematikájú közösségi website létezik. Ott van például a Dribbble, a Behance, az Art Finder, vagy talán a legidősebb Deviantart, hogy csak a legismertebbeket említsem. És hát ott van ugye a Facebook is, mint a legnagyobb közösséget kiszolgáló oldal. Van értelme a Facebook mellet bármilyen hasonló felületet elindítani? Szerintem igenis van, mert ezek a nemzetközi mamutok olyan információs zajt generálnak, amiben nagyon nehéz már tájékozódni és kiszűrni azokat a tartalmakat, amik tényleg érdekelnek minket. Ha már a Behance-t említed, nekik szerintem nagyon sokat ártott, hogy eladták az egészet az Adobe-nak, feladva ezzel a függetlenségüket. Ahogy jönnek a frissítések egyértelműen látni, hogy elkezdett a szoftvereladásokról szólni az egész. Ezt a felhasználók megérzik, inaktívak lesznek, aztán dobbantanak és keresnek egy szebbet, használhatóbbat, ahol nem üzleti célokra használják az adataikat.
– Hogyan működik a projektek feltöltése az ArtHungry oldalra? Bárki feltöltheti saját munkáját, vagy előválogatjátok az oldalra kikerülő projekteket? Ha nem, mi garantálja az általatok meghatározott vizuális minőséget?
– Az oldalra magánszemélyként bárki feltölthet projektet, vagy blogbejegyzést, melyek rögtön bekerülnek a „Friss“ aloldalra. A címlapon viszont már az általunk kiválasztott munkák jelenhetnek csak meg. Természetesen cél, hogy elsősorban minőségi tartalmat generáljunk, de nagyon sok olyan alkotó van, akik lelkes amatőrök, nem is akarják ezt az egészet professzionális szinten űzni, de azért szeretnék megmutatni az alkotásaikat. A képzőművészet szerintem egy nagyon szubjektív műfaj, senkit nem fogunk kitiltani esztétikai okok miatt az oldalról, ezt a tagok majd kezelni fogják az érdeklődésükkel, vagy érdektelenségükkel. A kedvelések, a saját elismerés rendszerünk és toplistánk is ösztönözhet mindenkit, hogy minél igényesebb munkákat töltsenek fel. Alapvető tervünk egyébként, hogy a regisztrált, többszörösen elismert tagjaink később kurátorként is közreműködjenek, sőt szeretnénk bevonni partnerként működő szakmai szervezeteket is az elismeréseket odaítélő kuratóriumunkba.
– Az oldalra nem csak projekteket, de blogbejegyzéseket is fel lehet tölteni. Ennek mi a funkciója?
– Már a kezdetektől fontosnak tartottam, hogy a vizuálisan megjeleníthető munkák mellett olyan tagjaink is legyenek, akik elméleti szinten is foglalkoznak a hazai művészeti élettel, akár szakíróként, művészettörténészként, kritikusként. A blog felülete továbbá alkalmas arra is, hogy egy alkotó közzé tegye a saját híreit, gondolatait (vagy akár verseit), tehát ne csak a portfólióján keresztül kommunikáljon.
– Ahogy látom az oldal használata a kreatív alkotók számára ingyenes. Ez így is marad és ha igen, akkor hogyan működik az üzleti modelletek?
– Az oldalra magánszemélyként bárki ingyenesen feltölthet tartalmat és ez mindig is így lesz, ehhez ragaszkodunk. Viszont már most elkezdtek cégek is regisztrálni. Nekik biztosítunk egy türelmi időt így a kezdeti stádiumban, de a jövőben a részükre különböző üzleti konstrukciókat fogunk kínálni, ha használni szeretnék – nyilvánvalóan üzleti céllal – a felületet.
Mivel elég sok kategóriát átfog az oldal, szeretnénk minden területről partnereket is találni, olyan szakmai szervezeteket, intézményeket, vagy akár befektetőket, akik szintén látnak fantáziát ebben a projektben és fontosnak érzik a hazai kreativitás és művészeti szcéna helyzetét.
– Mit szeretnétek hosszú távon elérni az ArtHungry projekttel?
– Nem véletlenül indítottuk csak magyarul a site-ot, szerintünk itthon ez tényleg egy nagy hiányt pótol majd. Az oldalon folyamatosak lesznek a funkció-bővítések és ha minden úgy alakul ahogy terveztük, a következő lépést a közép-kelet európai, regionális terjeszkedésben képzeljük.
– Van olyan tervetek, hogy az online jelenlét mellett offline programok, események is csatlakoznak a projekthez?
– Mindenképpen szeretnék, ha ez a közösség nem csak virtuálisan működne, ezért már most elkezdtük a tárgyalásokat olyan leendő partnerekkel, helyszínekkel, ahol különböző eseményeket, kiállításokat tudunk szervezni a jövőben.
Az ArtHungry fashion show-val egybekötött hivatalos premierje október 2-án lesz a TESLA-ban, este hat órakor. Az esemény éjjel 11-kor átalakul a Design Hét Budapest design partyjává, így az idelátogatók nem csak az ArtHungry csapatának tagjaival találkozhatnak személyesen, de a hazai designt ünneplő, hajnalig tartó buliban is részük lehet!
ArtHungry online: arthungry.com
ArtHungry.com – Hivatalos premier: facebook.com/events/1692157651004078/
Látványfotók: arthungry.com
Tagfotók: 42BIT.hu