November 11-ig várja a Design Terminál designvállalkozások, tech-cégek és városfejlesztés tematikájú programokkal foglalkozó csapatok jelentkezését az idei mentorprogramba. A programról és a korábbi évek tapasztalatairól Deutsch Szandrával, a DT Designlabjának vezetőjével beszélgettünk.
– Milyen céllal és mikor született meg a Design Terminál mentorprogramja?
– Felismertük, hogy a design kis és középvállalkozások menedzsment és vállalkozói ismeretek fejlesztését igénylik. Ezért 2014-ben elindítottuk első mentorprogramunkat. A tervünk egy olyan platform megteremtése volt, ahol a tudatos márkaépítésről széles körű ismereteket szerezhetnek a tervezők. A mentorprogrammal a célunk az, hogy új sikertörténetek szülessenek.
– Kinek szól első sorban a program? Milyen készenléti szinten kell állnia egy-egy projektnek ahhoz, hogy lássatok benne komoly potenciált?
– Az eddig csak designcégek számára nyitott programra mostantól technológiával és városfejlesztéssel foglalkozó csapatok is jelentkezhetnek – felismerve, hogy napjainkban e területek együttműködéséből születnek a legsikeresebb termékek. A különböző területekről kiválasztott vállalkozásokat külön csapatok, lab-ek fogadják. A Designlab programja azoknak a design területén működő vállalkozásoknak szól (divat, formatervezés, tárgyalkotás), akik már kipróbálták magukat a piacon, céljuk a nemzetközi piacra lépés, és ebben keresnek szakmai iránymutatást.
– Mennyiben változott a mentorprogram felépítése a korábbi évekhez képest?
– A program bővítése mellett, a kiválasztási folyamat alaposabb és célzottabb lesz. Egy két napos „kiválasztási táborral” zárul a kiválasztás. A Selection Camp során a csapat készségeit, rátermettségét, és elkötelezettségét vizsgáljuk. Emellett a megfelelő szakemberek bevonásával a termék piaci érettségét is mérjük. Mentorgárdánk is bővült, és a szűk szakmai csapat mellett, további mentorok erősítik a programot. A program legjelentősebb újdonsága, hogy a Designlab mellet elindul a Tech- és Citylab programunk is. A három lab egymást erősíti, hiszen mind városfejlesztésben és technológiában a design különböző területivel működnek együtt. A program során számos olyan eseményt szervezünk, amikor a három terület egymástól tanulhat, és közösen formálódhatnak az egyes projektek.
– Mik a kiválasztás szempontjai? Hogyan írnátok le egy esélyes projektet?
– Fontos a csapat kohéziója. Lehetőség szerint ne a tervező foglalkozzon marketinggel, amennyiben ehhez nincs affinitása, legyen mellette minimum egy társ vagy csapattag, aki a kommunikációs, PR és marketing tevékenységet ellátja. A mentorprogram első szakaszában a márka víziójának tisztázásával foglalkozunk. A csapatoknak kell, hogy legyen egy kialakult képe magáról, és a jövőbeni elképzeléseiről. A mentorprogramban termékfejlesztési kérdésekkel, alapvetően nem foglalkozunk. Olyan termékekkel érdemes pályázni, amit már teszteltek, és mind esztétikailag mind funkciójában teljes az elképzeléseiknek és a piacnak megfelelően.
– Mennyiben játszanak szerepet a személyes tényezők, kvalitások a kiválasztáskor?
– A csapatok megismerésékor fontos, hogy mérhető legyen a csapat kvalitása. Szakemberekkel közösen megvitatva, célzottan a csapat identitásának megismerésére törekszünk. Nem baj, ha valaki kicsit introvertáltabb személyiség, és például kevésbé szeret előadni, szerepelni, ha van egy társa, aki ebben kiegészíti őt, míg ő a kreatív munkával foglalkozik. A lényeg hogy a csapattagok készségeiknek, és motivációiknak megfelelő feladatot lássanak el a közös munka során, ennek optimalizálásában is tudunk segíteni.
– Melyek azok a kompetenciák, amikkel rendelkeznie kell egy pályázó csapatnak ahhoz, hogy esélye legyen a sikeres pályázásra?
– Elszántság, nyitottság, elkötelezettség, proaktívitás.
– Mitől válik szerintetek esélyessé egy hazai vállalkozás a nemzetközi piacon való érvényesülésre?
– A kreatívipari ágazatok növekedése nem csupán Magyarországon, de globális szinten is igaz. Ez egy hosszabb folyamat, de Magyarország az elmúlt időszakban, kezdi kinevelni a tehetséges induló vállalkozásokat, és egyáltalán a vállalkozó kedvet. A fél éves folyamat végén a csapatok tudatosabban tervezik a márka kommunikációját, az értékesítést (pl. melyik nemzetközi platformot érdemes megkeresni,) és nem utolsósorban használják a Designlab partneri hálózatát. A program során mi olyan tudást adunk a résztvevőknek, amivel tovább tudnak lépni egy következő szintre. Ez lehet, hogy, egy nemzetközi akcelerátor lesz, egy hazai befektetés, vagy akár egy olyan nemzetközi iparági vásár, ami célzottan a márka célcsoportját szolgálja. Ebben a program is segít, hiszen a fél éves közös munkát követően mentoráltjaink nemzetközi szakvásáron vesznek részt, amelyben a Magyar Kereskedőház is partnerünk.
– Melyek azok a kreatív területek, melyeken nagyobb esélye van egy hazai vállalkozásnak a nemzetközi piacon?
– A tech, és annak ötvözése más kreatív területekkel.
– Kik és hogyan pályázhatnak a mentorprogramban való részvételre? Milyen kategóriákban és hány projekt kap lehetőséget a részvételre?
– Divat, formatervezés és tárgyalkotás területén működő hazai kis és középvállalkozások pályázhatnak a Designlab programjára. Maximum öt csapattal foglalkozunk egy félév során. Korábbi programjainkban bútor, divat, konyhai kiegészítő, sőt még kül- és beltéri sporteszközzel is foglalkoztunk. Emellett tech városfejlesztéssel foglalkozó csapatokat vár a Tech-, illetve Citylab.
– Hogyan választjátok ki az egyes mentoráltak mellé kijelölt mentorokat? Esetleg a mentorok is beleszólhatnak, hogy kikkel szeretnének dolgozni a mentorált csapatok közül?
– A pályázatokat közösen a mentorokkal bíráljuk el. A beérkezett pályázatok megismerése után, minden kulcsmentor és a szűk szakmai stáb, a beérkezett pályázatokból 10-12 csapatot választ. Ezek a csapatok, meghívást kapnak a selection camp-be, ahol workshopok és pitchelések alkalmával jobban megismerhetjük egymást, és a márkáról árnyaltabb képet tudunk alkotni. A programba bejutott csapatokkal más-más szakaszokban és modulokban ugyan, de összességében minden mentorunk foglakozik.
– Mire számíthat a program végeztével egy résztvevő projekt? Mit tudtok ígérni, és mit mutatnak a korábbi évek tapasztalatai?
– Ez attól is függ, hogy mi az adott csapat elképzelése, hiszen nem minden csapat tart ugyanabban a fázisban. A Design Terminál alapvető célja, a nemzetközi piacra lépés elősegítése és a márka tudatos építésének erősítse.
– Melyek azok a korábbi évek mentorált projektjei, melyekre leginkább büszkék vagytok, és miért?
– Minden mentorált csapatunk a maga módján komoly sikereket tudhat maga mögött. Vannak akik kevésbé látványosak, és vannak, akikre a nemzetközi sajtó is felfigyelt.
A mentorprogram jelentkezési határideje 2015. nov.11., részletes információt az alábbi linkeken találhattok: