A Bánkitó a magyarszági fesztiválok közül elsőként hozott létre saját ruhamárkát, olyat, ami túlmutat az unalmas logókon és headliner-hegyeken. A COMPÓ márka, Neszmélyi Réka fiatal grafikus által tervezett mintáival egyszerre támogatói termék, társadalmi üzenet, művészeti koncepció és DIY alapanyag, ami nem csak egy hétig hordható egy évben.
Lépjünk egy kicsit vissza. A compó egy itthon is őshonos halfajta, amit a Magyar Haltani Társaság idén az Év Halának választott. A compót a Bánki-tó vizében is meg lehet találni, többek közt ezért is esett rá a választás. Meg persze azért, mert az állatban, amit cigányhalnak, gyászkeszegnek és nyálkás compónak is hívnak, van valami nagyon magyar. Valószínűleg ezért is írt róla egy karcolatot az ifjabb Karinthy.
A COMPÓ persze nem csak a halakkal operál, az idei ruhák másik fő motívuma a kerítés, ami az idei Bánkitó fő témájára, a határra utal. Illetve így is lehet értelmezni. A minta lehet kivágott GyODA (másnéven gyorstelepítésű drótakadály), kiszakadt halászháló, elszakadt idegek – végtelen számú aktuális politikai és társadalmi problémát bele lehet látni a szakadt vonalakba.
“A Bánkitó Fesztivál mindig is magának vallotta azt a hagyományos fesztiválkultúrát, ahol még szponzorok nélkül, közösségben, alulról szerveződtek a programok. Ezzel együtt minden évben az ellen voltunk, hogy határ húzódjon az előadók, a színészek, a dolgozók és a látogatók közt. Ebből a DIY (csináldmagad) szellemiségből próbáltunk valamit a kollekcióba is áthelyezni. A pólókon ezért mindenki maga dönti el, hogy hova szeretné vasalni a grafikákat, amiket adunk” – mondják a szervezők a koncepcióról.
A Bánkitó Fesztivál idén négynapossá bővülve július 13. és 16. között lesz. Most is nagy hangsúlyt fognak kapni a feltörekvő magyar zenekarok, a Bánkitó azonban még mindig nem csak egy pár napos koncert-buli. A közel 60 civil szervezet mellett bemutatjuk a kortárs színház legmenőbb darabjait, a rendezvény területe pedig képzőművészeti kiállítássá alakul. Ezzel a Bánkitó az egész kortárs alternatív kultúráról átfogó képet fog adni, ahol minden darab, mű, beszélgetés és workshop a ‘határ’ fogalmára reflektál majd így vagy úgy. Mint a Compó ruhák.
A Compó márka darabjara a Bánkitó hivatalos oldalán és két offline boltban, az Antifactory Vintage-ben és a Judas-ban is rá lehet úszni.