Róma, ahogy még sosem láthattuk! Rácmolnár Milán infravörös sorozata egyszerre különleges, meghökkentő, esztétikája pedig egészen varázslatos. Az átalakított Nikon D3200 kamerának köszönhető különleges paletta újfajta vizuális élményt eredményez, szokatlan látvány pedig automatikusan hozza magával a “hogyan” kérdését. Most eláruljuk a rózsaszín fák és a valószerűtlenül türkízes égbolt titkát! Innentől Milán mesél:
Így nézett ki:
Kiszedtem belőle az infraszűrőt, ami minden gépben van a szenzor előtt, mert a digitális gépek érzékelik az infra meg az UV sugarakat, de akkor ugye a képek nem úgy néznének ki, mint ahogy látunk, ezért van bennük egy szűrő.
Ilyen:
És így már látja a normális fényt, meg az infrát. Na már most azért rózsaszín, mert ezt a plusz hullámhosszúságú fényt el kell helyeznie valahol a színek között. De nem tudja, mert ugye a mi kis színrendszerünk nem tartalmazza, ezért berakja valahova a piros, meg a rózsaszín közé, jobb híján, és mivel én ezt ilyen kis jónak tartottam, megtartottam. Nyilván önkényesen bármilyen […] színre le lehetne cserélni, de sehogy se lenne jó, mert a rózsaszín az a rózsaszín színe.
A fák meg azért ilyen színűek, mert a fotoszíntézisben nem vesz részt az infrafény, ezért a növények visszaverik és ez a visszavert új “szín” adja a rózsaszín hatást. Ahogy ugye a vöröst […] elnyelik, és ezért zöld a színük. Amúgy ezt használják az agrárban is, nézik műholddal a termőföldeket, és ahol nem rózsaszín, ott betegség van az állományban.
Egy kevésbé ismert sorozatom (invisible light) is ugyanerre épül:
Itt a bőr és a vér infraelnyelődésén áll vagy bukik a sorozat látványvilága. A vér elnyeli, a bőr átereszti, ezért látszódnak az emberek ilyen vámpíroknak az infrában.