Magyar Design 2017 – Kerékgyártó András

Kerékgyártó András bútortervező 2011-ben a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen először formatervezőként, majd pedig 2013-ban Helsinkiben az Aalto Egyetemen bútortervezőként is mester diplomát szerezett. Az azóta eltelt időben számos projekten és céggel dolgozott együtt, amely több, már gyártásban lévő terméket eredményezett. Legújabb bútorkollekciója a Plydesign Kft.-vel való együttműködésben valósult meg, a bútorok februárban a Stockholmi Bútorkiállításon mutatkoztak be. A hazai közönség az Otthon Design kiállítás Magyar Design standján láthatja őket élőben! A kiállítás kapcsán beszélgettünk Andrással.

– Milyen formában dolgoztok együtt a Plydesign Kft.-vel?

– A gyártási eljárások és technológiák ismerete révén szerepvállalásom és tapasztalataim a koncepció közös kialakításától kezdve a gyártás-előkészítésen keresztül a termék-követésig, márkaépítésig terjednek, egyforma figyelmet fordítva a folyamat összes elemére. A Plydesign Kft.-vel, amely egy itthoni gyártóüzem saját márkája, gyakorlatilag annak létrejöttétől, 2014. nyara óta dolgozom. Az eddig beszállítóként, főleg Nyugat Európai cégeknek alkatrészeket gyártó cégnek így már saját termékei is vannak, a kiállításon látható darabok ennek a 2,5 éves közös munkának az eredményei.

9k=

– Hogyan írható le a munkáitokra jellemző tervezői karakter?

– A Plydesign számára tervezett bútorok mindegyikének rétegeltlemez az anyaga, ez egyfajta adottság volt, hiszen a cég erre specializálódott. Ebből következik egyfajta lágyság, a hajlított formák, amely ugyanakkor a fa természetességével, melegségével társul: egy kemény anyag kelt „puha” hatást. Emellett törekszünk az egyszerűségre, tisztaságra, hivalkodástól, sallangtól mentes, de felismerhető karakterre, hogy következetes minőség és átgondoltság érvényesüljön mind megformáltságban, a választott megoldásokban és a kivitelezésben is.

IMG_1047 IMG_0987 IMG_0997

– Milyen szempontok lebegnek előttetek egy-egy tárgy tervezésekor?

– Az összes Plydesign termék esetében kiemelten fontos a robosztus, stabil szerkezet, mivel ezek a bútorok elsősorban közületekbe (éttermek, irodák, hivatalok, stb.) kerülnek. Emellett több szempontból is elengedhetetlen a nagyfokú flexibilitás: könnyű variálhatóság, személyreszabhatóság, (színek, anyagok, kivitelek) egyszerű szét- és összeszerelhetőség, javíthatóság, gazdaságos szállíthatóság. Végül, de nem utolsósorban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy bár sok esetben a vásárló nem ugyanaz, mint aki a felhasználó lesz, (közületekben) bútoraink mégis biztosítsanak egy ergonómiai, komfortbeli többletet a konkurenciához képest. Ezért például a „Flagship” székben több olyan komfortnövelő megoldást is felvonultattunk, amelyek ritkán találhatóak meg egyszerre egy székben: az ülőlap első éle lehajlik, hogy ne vágja a combot, a karfa teljes értékű, a háttámla támasztja a derekat.

– Mit láthatnak Tőletek a látogatók az Otthon Design kiállításon, és mi benne az újdonság, az innováció? 

– A Magyar Design standján az együttműködésben létrejött kollekció darabjai lesznek láthatóak: a nagyméretű (160×90 cm) „Mothership” (~anyahajó) étkezőasztal, a tavaly már bemutatott „Flagship” (~zászlóshajó) karfás szék forgólábas tárgyalószék változata és a frissen elkészült „Korvet” bárszékek. Talán mondhatjuk, hogy a kollekció, illetve különösen annak első darabja, a „Flagship” karfás szék nem csak a cég életében, hanem a magyar bútorgyártás szempontjából is első fecske, hiszen elég régóta nem készült hazai vállalkozásban, saját kockázatra, újonnan kifejlesztett sorozatgyártott ülőbútor. Emellett azt emelném még ki, hogy az előbb már említett flexibilitás jegyében a kollekció összes darabja univerzális, könnyen szerelhető lábakkal készül, amelyekre mindenféle változtatás nélkül (az asztal esetében) többféle méretű és formájú asztaltető, vagy (a székek esetében pedig) különböző palástok, ülőlapok illeszthetőek. Az alkatrészek kompatibilisek egymással, így egyszerűen képezhetőek új változatok a meglévő elemek használatával és gazdaságosan szállíthatóak, illeszkedve ezzel a cég üzleti modelljéhez és a terjesztési módokhoz.

IMG_0994 Flagship_9 IMG_1003

– Mit vártok a kiállításon való megjelenéstől?

– A Stockholmi Bútorvásáron való megjelenés után szeretnénk itthon is szélesebb közönséget elérni, bemutatkozni és tudatosítani, hogy immár van hazai magas minőséget kínáló bútorgyártó is. Remélhetőleg itthon is egyre több vásárlót tudunk majd megszólítani és szerezni.

– Mit tartotok a legnagyobb sikereteknek?

– A Plydesign-nal közös projektünk kapcsán számunkra siker, hogy apró, kitartó lépésekkel idáig eljutottunk, bemutatkozhattunk a nemzetközi szcénának a Stockholmi Bútorvásáron, sikerült azt a minőséget elérni, ami ott elvárt és általános, nem lógtunk ki a többi nagy nevű (skandináv) kiállító közül. Ezen túl személy szerint azt is komoly sikerként élem meg, hogy azzal foglalkozhatok, amivel mindig is szerettem volna és amihez értek. Igen hálás vagyok a Plydesign-nak a bizalomért és hogy erre lehetőséget kaptam.

– Mit szeretnétek elérni, milyen cél lebeg előttetek?

– Szeretnénk biztosítani a vállalkozás jövőjét, hogy stabilan tudjon működni és fejlődni és újra legyen itthon saját tervezésű bútorgyártás, a hozzáadott érték is helyben, lokálisan jelentkezzen.

– Mire készültök, min dolgoztok éppen?

– Dolgozunk a paletta további modellekkel való bővítésén, például egy stílusában a „Flagship” karfás székhez illeszkedő, karfa nélküli székkel, így a termékek („Mothership”, „Flagship”, „Korvet”) már egy egész kis „flottát” adnak majd ki, illetve célunk megjelenni minél több fórumon/helyen, a márka és a termékek ismertségének növelésére, illetve új értékesítési csatornákat felkutatni itthon és külföldön egyaránt.

md_banner_2017_628x96-01