“A kiállított kerámiák mindegyike kísérlet – a készítés közbeni tanulás tökéletes példái. A kísérletezés közben az intenció mellett fontos szerepet kap a véletlen. A legtöbb tárgy használati tárgy, azonban a funkcionalitás sok esetben háttérbe szorul, így figyelmünk a tárgyakhoz való viszonyulásra összpontosul, újfajta kapcsolódási lehetőségeket kínálva fel” – volt olvasható Rácz Rebeka kiállításán.
Rebeka, a kerámiák tervezője osztálytársam a MOME Designelmélet szakon. A kerámia már jópár éve jelen van az életében, de a tavalyi év végén kezdett el komolyabban foglalkozni tervezéssel és kivitelezéssel. Munkáiból a közelmúltban volt látható az első kiállítás a Telep galériájában.
Rebeka elméleti beállítottságának az esztétika szak felelt meg leinkább, majd ezt követte a MOME Designelmélet mesterképzése, ahol bármennyire is tárgyakról és vizuális környezetről beszélgetünk, mégis csak legtöbbször a szövegé a főszerep. Most azonban szövegek mellett tárgyak is születnek a keze alatt, melyekkel – elmesélése alapján – könnyebb jó visszajlezéseket, sikereket elérni, mint egy-egy szöveggel.
Rebeka kerámiáiban hétköznapi használtai tárgyak kapnak különleges, újszerű és szeretnivalóan játékos formát. Nagyon tetszik nekem, hogy egyáltalán nem veszi komolyan az alkotás folyamatát a szigorú megtervezettség értelmében – sőt, ahogy a kiállítási szövegben el is mondja, számára a kerámia elsősorban a kísérletezés és a tanulás terepe, ahol a véletlennek és aktuális alkotói hangulatának meghatározó szerepe van egy-egy tárgy kialakulásának szempontjából. Ez a fajta véletlenszerűség és a kézi munka tapinthatósága teszi ezeket a tárgyakat megismételhetetlenné és különlegessé.
Rebeka kerámiáinak története élethűen követhető alkotói Instagram oldalán, ahol a hagyományos minimalista beállítások helyett az alkotások teljesen életszerű, valósághű környezetben mutatkoznak be, melyek közül is kedvencem a következő csendélet:
“Ha én meg akarok venni egy tálat, látok egy tipikus Instagram-filteres fotót róla, megveszem és hazaviszem, akkor az a saját szobámban, a saját asztalomon nem fog úgy kinézni, mint a képen. Mert nem olyan a lakásom, mint egy letisztult fénykép vagy egy katalógus, és nem is célom, hogy olyan legyen. Ezért gondoltam, hogy a tárgyakat olyan környezetbe helyezem, ami reális, és ami egy kicsit fricska is. Úgy szeretném megmutatni a tárgyakat, olyan környezetben, ahogy bárkinél meg tudnának jelenni. Ilyen szempontból az én fotóim is erőltetettnek hathatnak, mert néha direkt túlzok” – meséli Rebeka a tárgyakról készített képeiről.
Kövessétek Rebeka munkáit az Instagramon, és ha szeretnétek egy saját Rebu Ceramics tárgyat, bátran vegyétek fel vele a kapcsolatot!