„Körre kör” – írta naplójába Filippo Brunelleschi, miközben a híres Firenzei dóm, a Santa Maria del Fiore kupolájának tervein dolgozott. Brunelleschi mesterien ötvözte a késő gótika ég felé törekvését a reneszánsz kiegyensúlyozott formakincsével, egymáshoz organikusan kötődő, mégis sokszor eredendően ellentétes motívumokat használva. Formák, melyek egymásra épülnek, organikusan összekötődnek, motívumok, melyek érzékenyen ívelnek át korstílusokon.
Valami hasonlóra vállalkozik a hazai képzőművészeti élet öt karakteres alkotója – Gábor Áron, G. Heller Zsuzsa, Gábor Márton Dániel, Köves Éva és Yengibarian Mamikon – a Faur Zsófi Galériában. A Kemény és lágy című kiállítás a galéria mindhárom szintjét kihasználva mutatja be G. Heller Zsuzsa prehisztorikus formákat és erőket idéző kerámiamunkáit és videóinstallációját, az örmény származású Yengibarian Mamikon formabontó- és újító szobrait, Köves Éva fotó alapú valóságból absztraháló nagyméretű vásznát, Gábor Áron „nonfiguratív arcképcsarnokát” és a jelenleg New Yorkban élő Gábor Márton Dániel 21. századi város-kép fotómontázsait. A látogató különböző művészeti technikákkal (szobrászat, festészet, fotó-, videó- és kerámiaművészet) és izgalmas művészi látásmódokkal ismerkedhet meg az október 12-en nyíló kiállításon, szintről szintre, „körről körre” haladva.
G. Heller Zsuzsa: „Ezen a kiállításon folytatni szeretném azt a koncepciómat, ahol ütköztetem a szúró geometrikus alakzatokat, a teret dárdaként átdöfő kiszögeléseket az organikus vegetatív életre utaló mintákkal, amit videó vetítéssel szeretnék a térben bemutatni. A porcelán formákra és a mögéjük vetített videók a természet lágyságát, transzparenciáját és sokszínűségét láttatja. A videófilmeket Gábor Márton Dániel videóművész készíti, aki évek óta alkotótársam az installációk elkészítésénél. Ő egy ideje New Yorkban él, ahol a XXI. századi város-kép montázsait fotózza, videózza és saját gondolataival a jellegzetes street-art vizuális nyelvével is felülírja. Ebből válogatott anyagot erre a kiállításra.”
Gábor Áron: „A kiállítás koncepciója régóta foglalkoztat, korábban is használtam művészetemben ellentétpárokat; pl.: a geometrikus, ember által épített tereket és ezzel szemben az organikus természeti elemeket. Ezen a kiállításon, absztrakt fejeken és arcokon keresztül szeretném megfogalmazni a karakterek különbözőségét, drámaiságát. Ezt a drámaiságot fokozom azzal, hogy fekete, fehér és szürke színtartományban jelenítem meg a mondanivalómat. A fej motívumot régóta használom, a mostani sorozatban, a koloritás mellőzésével egy letisztult, drámai formanyelvet sikerült megvalósítani.”
Köves Éva: „A kiállítási felkérést örömmel fogadtam, mert az utóbbi években erősen foglalkoztat a térben elhelyezett kép a képben koncepció, ahol több kisebb kép narratívája egy egységes nagy téri konstrukciót hoz létre. A kemény és lágy témája is kapcsolódik ehhez a gondolatkörhöz, ahol a kemény geometrikus elcsúsztatott négyzetekben felpuhult gesztus elemek jelennek meg.”
Yengibarian Mamikon: „Az emberi érzékelés folyamatosan analizál, viszonyít, korrigál. Egy műalkotás akkor ébreszt feszültséget, ha az érzékelést megbolygatja, ha az ismert dolog érzékelése megdöccen valami ellentmondáson. Kemény-lágy, lent-fent, élő-holt… Tulajdonképpen komplementer ellentétek ezek, váratlan megjelenésük vagy éppen hiányuk óhatatlanul felidézi a másik pólust, mint viszonyítási alapot. Az ellentét feszülhet az anyag és forma, az elvárt és a megformált felület minősége, a megszokott és a megjelenített irányok között. A szobor ezáltal válik többé, mint a valóság egy szeletének leképezése. Új érzeteket ébreszt, új idegpályákat dolgoztat meg, új asszociációkon keresztül egy mélyebb valósághoz vezet el. ”
KEMÉNY ÉS LÁGY
csoportos kiállítás a Faur Zsófi Galériában
Köves Éva | festőművész
Yengibarian Mamikon | szobrászművész G. Heller Zsuzsa | képzőművész
Gábor Márton Dániel | videóművész Gábor Áron | képzőművész
A kiállítás megtekinthető: 2017.10.12. – 2017.11.13.között