CSŐ

Szerintem nem kell ahhoz különösebb retró-vonzódás, hogy valaki neon rajongó legyen. A neonfeliratok nem csak tárgyszerűségükben és egyre ritkább jelenségként izgalmasak, de tipográfiai emlék-értéküknél fogva, valamint a városképet egykor jelentősen meghatározó karakterük miatt is különlegesek. Egy pillantás alatt visszahozzák a korszak hangulatát, melyben születtek.

Idén nyáron a berlini Buchstabenmuseum-ban járva nagy élmény volt a feliratokat ilyen mennyiségben és sokszínűségben látni. Önmagában az is hatalmas dolog, hogy Berlinben megfogalmazódott a széndék ennek a gazdag kulturális örökségnek a megóvására, melyből itthon is akad bőven. 

A neonreklámok fénykorszaka 1970-ben kezdődött, ekkor rendelték el Budapest neonosítását. A neonreklámokat a Neonberendezéseket gyártó vállalat készítette és javította. A rendszerváltáskor jogutód nélkül megszűnt a vállalat, ezután kezdődött meg a neonreklámok rohamos hanyatlása. 

Patkós Luca egyedülálló projektet hozott létre a budapesti neonfeliratok megmentésére. A Budapestneon a régi budapesti neonreklámokat eleveníti fel plakát formában, melyek megvásárlásával egy kiválasztott neon felújítását finanszírozzák. A megvásárolható plakátok szitanyomással készülnek. A grafikák és a CSŐ! logó foszforeszkáló pigmenttel lett kezelve, így a sötétben kellemesen derengenek, megidézve a neonreklámok hangulatát. A plakátsorozat első szériájában olyan ikonikus reklámok szerepelnek, mint a Csemege kosara, vagy a Kézimunka, amin minden valaha a bulinegyeden végisétáló ember röhögött már életében, legalább egyszer magában.

Jó ideje foglalkozom neonreklámokkal és sok évnyi munka után a Cső! közösségi modellje tűnt az egyetlen útnak, hogy valóban tenni is tudjak értük. 2014-ben egy cikkben olvastam először a neonreklámokról. A kacskaringós betűkkel kiírt bárgyú üzenetek, az ikonikus állat és ember figurák, mindez a budapesti éjszakában világítva, teljesen hipnotizált. Az évek során különböző projekteken keresztül, de folyamatosan foglalkoztam velük. Elsőként a diplomamunkámban, melynek témája a Neonon csoport és egy fiktív budapesti neon múzeum arculata volt, aztán segítettem a neonvadász.blog kialakításában, legutóbb pedig Isabel Val fotóssal és Kozák Ivánnal közösen készítettünk egy limitált kiadású útikalauzt és posztert. Úgy érzem minden projekt egy-egy lépés volt a CSŐ! megszületéséhez, ami reményeim szerint valódi megoldás lehet a budapesti neonreklámok megmentésére. A küldetés másik fontos szereplője Hallgas Mihály, neonreklám készítő mester, a Decorlight cég tulajdonosa. Misi rengeteget segített már az eddigi projekteimben is, lelkesedése és szakmai tudása nélkül lehetetlen lenne a CSŐ! küldetése. Misi porcelánfestőnek indult, de aztán az üvegművességet választotta, (hálistennek) majd hosszú, kitartó tanulás után ma már az egyik legjobb neonműves. Testvérével, Vendellel közel húsz éve foglalkoznak neonreklámok készítésével és javításával” – meséli Luca.

Fotó: Csonka Fruzsina, Húnfalvi András, Laufer Ferenc
Fotó: Csonka Fruzsina, Húnfalvi András, Laufer Ferenc
Fotó: Csonka Fruzsina, Húnfalvi András, Laufer Ferenc

A neonfeliratok felújítását támogató plakátok ITT vásárolhatóak meg. Ha pedig tudtok olyan neonreklámról Budapesten, ami felújításra szorul, írj üzenetet az cso@budapestneon.hu email címre!