Lovrity Kata neve főképp animációs berkekből lehet ismerős, hiszen animáció szakon diplomázott 2016-ban a fantasztikus Vulkánsziget című filmmel, ami azóta is nagy kedvencem! Ez a cikk Kata legújabb szőnyeges projektje kapcsán született, de nem bírom ki, hogy ezt a szuper animációt ide ne tegyem, nézzétek meg – azt hiszem érthető, hogyan szeret bele az ember azonnal ebbe a vizuális világba!
Nade a szőnyegek… Történt egy napon, hogy Kata és Glaser Eszter, aki eredetileg animációs gyártásvezető és keramikus, egy vidám este alkalmával kitalálták, hogy létrehoznak egy egyedi szőnyegkollekciót Kata alapvetően geometrikus és ezáltal szövésre tökéletesen alkalmas illusztrációiból, ezzel népszerűsítve a szövés tradicionális technikáját egy nagyon is mai vizuális környezetben átírva, és egyúttal újra menővé téve a falikárpit műfaját.
Mivel a szövésben egyikük sem volt jártas, kerestek egy szakembert. A közös munka során hamar kiderült, hogy a kézi szövés kimondottan lassú folyamat, 1 cm leszövése egy óráig tart és a profi minőség alapos számolást és körültekintő kalkulációt igényel, így az elképzelt kárpitok darabja 70 óra alatt készíthető el. Ezzel a tapasztalattal felvértezve készítették el a What the Rug projekt üzleti modelljét, amelyben a mennyiség helyett a minőség és a kézi munka egyedisége kapja a fő szerepet, ahol a tervezett mintákból csak néhány darab készül, amelyeket előrendelésben lehet majd megvásárolni.
“A szövés, mint iparág nagyon apró és méltatlanul hanyagolt helyet foglal el a kortárs design és iparművészeti szcénában. Úgy látom, hogy akiknek szakmájuk a textiltervezéshez köthető, szívesebben választanak olyan módszereket, melyekkel gyorsabban, nagyobb felületekre tudnak dolgozni. Kutatásom után azt a következtetést vontam le, hogy Magyarországon hiánynak számít ez a fajta művészeti tevékenység” – meséli Eszter arról, hogy miért éppen a szövés technikájára esett a választásuk.
A tradicionális síkszövött minták szinte kivétel nélkül geometrikusak, ritmikusan ismétlődőek vagy tükrözöttek, mint például a torontáli, vagy kilimszőnyegek esetében, éppen ezért nagyon izgalmas kihívás túllépni ezen formai hagyományokon. Noha első pillantásra úgy tűnhet, hogy a tervezett mintákat szögletes mivoltuk miatt egyszerű elkészíteni, a gyakorlatban ezeknek a szabálytalan, nem ismétlődő formáknak a szövése alapos, koncentrált tervezést és számolást igényel. Emelett szem előtt kell tartani a szőttes minőségének egyenletességét is. Ebben a tudásban és precizitásban rejlik ezeknek a kárpitoknak a különleges és egyedi értéke.
Régóta foglalkoztat a tér, főként az otthoni tér, melyben mindennapjaink telnek, valamint a térélmény befogadó hatása, hogy melyek azok a tárgyak, amelyeket magunk köré választunk és azok mennyire tükrözik a világról alkotott szemléleteinket, gondolkozásunkat és ízlésünket. A fenntartható gondolkozásmód, az újrahasznosítás a mindennapjaim része, így kiemelten fontos volt számomra olyan dolgot létrehozni, ami etikus körülmények között jön létre és minőségi alapanyagok felhasználásával képes sokáig értéket képviselni – mondja Kata.
Az első kollekciót nemcsak a bátor, limitált színpaletta köti össze, hanem a szőttesek tematikája is: Kata a tájképfestészet hagyományai által inspirált, de absztrakcióval játszó képeket tervezett, sziklás tájakat, áramló folyókat, vízesést, tengerpartot. Az első kollekció 4 db faliképből áll, melyek közül egy még gyártás alatt van, de 3 már elkészült 50×70 cm-es méretben.
A szőnyeg megrendelhetők Kata webshopjában, személyesen pedig a tegnap újra nyitott Garden Studio-ban láthatók, ahol szuper magyar tervezői darabok, finom kávé és ételek mellett ismerkedhettek meg a szőttesekkel.