Igen igen, hamarosan újra itt a tavasz, alig várjuk, hogy ismét kerékpárra szállhassunk végre! Ennek, illetve őszinte elismerésünk okán a Hungarian Cycle Chic létrehozóival, GaZe-val, Áronnal és Lindával beszélgettünk stílusról, nagyvárosról, kerékpáros kultúráról és gondolkodásról. Olvassátok!
[question]Biztosan olvasóink nagy része ismer már Benneteket, de azok kedvéért, akik még nem, kérlek, mutatkozzatok be nekünk, kik vagytok, hányan vagytok, mit mondanátok el a Cyclechic-ről?[/question]
[answer]Áron: A cyclechic.hu egy bringás divatblog, 2009 tavasza óta működik. Annyiban eltérünk a szigorúan vett streetstyle témától, hogy nem csak stílussal, öltözködéssel foglalkozunk, hanem sokféle irányból próbáljuk megfogni a magyar biciklis közlekedés forradalmi fellendülését. Megmutatjuk azt, amit mindannyian szeretünk a bringázásban: hogy az egész egy tök szabad, egyszerű és vidám módja a közlekedésnek, amihez nem kell sportolónak vagy robotzsarunak öltöznöd.[/answer]
[question]Mivel foglalkoztok „civilben”?[/question]
[answer]Áron: Van köztünk stylist, rendezvényszervező, én pedig egyetem mellett írok és videózok sokfelé. Van egy „szőke ciklonunk”, aki tanulmányok, cikkek fordításában szokott segíteni, és vannak, akik néha írogatnak még a blogra, vagy bedobnak egy témát.[/answer]
[question]Mi óta csináljátok a Cyclechic-et, hogyan jött az ötlet és mi volt a kezdeti célkitűzésetek?[/question]
[answer]Áron: A cyclechic blogok mára világméretű mozgalommá nőtték ki magukat és mindnek –ahogy nekünk is- az ihletet a koppenhágai oldal adta. 2008-ban már látszott, hogy a kezdeti underground hullám kinőtte magát és egyre többen úgy ültek bringára, hogy közben megtartották a maguk stílusát, vagy éppen a biciklivel gazdagították. 2009-ben összeállt egy társaság, akik mind imádnak biciklizni és szeretnének egy élhetőbb városban is élni. Lenyűgöztek a koppenhágai képek és úgy éreztük meg kell mutatnunk idehaza, hogy így is lehet, sőt, „nézzetek körbe emberek, körülöttetek így csinálják az emberek, ti miért ne csinálhatnátok így”?[/answer]
[answer]GaZe: A célunk dokumentálni a hazai történéseket, valamilyen szinten irányt mutatni és pozitív példákkal szemléltetni, hogy igen is lehet biciklizni a városban, mindezt speciális felszerelések, űrtechnológia nélkül.[/answer]
[question]Hogyan készülnek a képek? Spontán, vagy tudatosan járva a várost lestek a trendi bringásokra, vagy az olvasóktól is származnak képek?[/question]
[answer]Áron: Nagyon szeretnénk, ha minél több kép jönne a cyclechicdothu@gmail.com –ra, mert mi is munka után, szabadidőnkben fotózunk, videózunk, ami ugye behatárolt, főleg télen amikor korán sötétedik. Amúgy igen, kimegyünk a nagy forgalmú helyekre, vagy éppen út közben kapunk el spontán és éppen ezért egyedi pillanatokat. Sokszor elbeszélgetünk a bringásokkal és ilyenkor nagyon jó sztorikat lehet elcsípni.[/answer]
[answer]GaZe: Ez a “spottolás” egyébként jól mutatja a városban zajló folyamatokat: két éve még órákig kellett ácsorogni a forgalmasabb helyeken, hogy néhány képet tudjunk készíteni, most, meg egy napfényes délutánon fél óra alatt egy hétre való képanyag simán összejön. Ennyivel több sikk bicajos közlekedik immár az utakon.[/answer]
[question]Mi a legfontosabb számotokra a kerékpáros kultúrában, mit szerettek benne legjobban?[/question]
[answer]Áron: Szerintem igazi biciklis városban nincs „kerékpáros kultúra”, hanem a kerékpározásnak van kultúrája. Ez alatt azt értem, hogy az emberek nem határozzák meg magukat biciklistaként, hiszen éppen csak a legkézenfekvőbb eszközt veszik elő, ami máskor pont így lehet az autó vagy a tömegközlekedés is. Talán az a legjobb, hogy ahol nagy kultúrája van a biciklizésnek, az egy szuper élhető város.[/answer]
[answer]GaZe: Bringázni a városban egy csodálatos dolog, mert egyszerre lehet élvezni azt amit az urbánus környezet nyújt a kor emberének, ugyanakkor emberléptékű az egész, a sebesség nem túl gyors, teljes a kilátás, nincs az ember egy dobozban, meg lehet állni egy kirakatnál, egy kávézónál, nem foglal rengeteg helyet (még több ezer bicikli is elfér egy parkolóházhoz viszonyítva ici-pici helyen), könnyű szemkontaktust teremteni a többi emberrel, ezáltal része vagy a városnak és nem csak egy elkerített díszletnek tűnik az egész.[/answer]
fotó: Börcsök Mihály
[question]Hogyan foglalnátok össze a kerékpáros életvitel lényegét?[/question]
[answer]Áron: Pont az előbbi miatt nem tudom, ez mit takar. Nekem azt jelenti, hogy szabad vagyok, gyors és a közlekedés nem nyűg, hanem öröm. Hogy láthatom a város szépségeit, nem vagyok elzárva az emberektől, de nem is kell velük összepréselődnöm. Ha akarom, lassan megyek nézelődve, ha akarom a napsütéstől feltöltődve suhanhatok. Élvezem, hogy a magam ura vagyok. Olyan, mintha kicsit mindig vakáción lennél.[/answer]
[answer]GaZe: nem igazán van ilyen hogy bringás életvitel, de vannak dolgok amik ‘kialakulnak’ ha sokat jár bringával az ember 🙂 Más szemmel nézi a várost: hol lehet nyugisabban bicajozni, hol elég széles az utca, hogy gond nélkül lehessen szemből behajtani, melyik helynél mihez lehet lakatolni, tartalék villogók kerülnek elő a régebben használt táskából, stb.[/answer]
[question]Hogyan látjátok a budapesti kerékpáros élet helyzetét, fejlődését az elmúlt néhány évben, illetve jövőjét?[/question]
[answer]Áron: Az utóbbi 5 év hihetetlen fellendülés volt, és ez a Critical Mass keltette hullámnak köszönhető. Télen látható legjobban, hogy mennyivel többen vagyunk, mint előző évben, a tavaszi-nyári áradat pedig gyönyörű. Ez egy olyan lehetőség a városnak, amire nyugaton milliárdokat költenek kampányokkal. Nálunk ez az egyszerű emberi felismerésekből adódott össze egy óriási ajándékká, amit a városnak boldogan el kéne fogadnia. Az emberek elkezdtek bicajozni. A businessman-től a dámákon át az ablakpucolókig. Muszáj lesz több teret kapniuk és itt nem bicikliutakra gondolok, hanem arra a szemléletre, hogy a közlekedési eszközeink csak eszközök, amiket jobb ésszerűen használni. A rövid utakra a bringa a leggyorsabb, de a befőttes üvegekkel felpakolt nagymamát nyilván vihetjük kocsival. Ha a város ettől élhetőbb, kellemesebb és barátságosabb lesz, az mindenkinek jó, annak is, aki életében nem ülne biciklire.[/answer]
[answer]GaZe: Budapesten olyan szerencsésen alakult a biciklis közlekedés reneszánsza, amiért a világ több nagyvárosában a polgármesterek a fél kipufogócsövüket odaadnák. Nyeregbeültetős kampányokra költött euromilliók helyett itt az emberek teljesen civil úton, a Critical
Mass hatására el tudták képzelni és hinni, hogy lehet bringával közlekedni. Mintha az ember kertjének a végében egyszer csak fúrás nélkül felbugyogna a nyersolaj. A kérdés nem is az, hogy lesz-e über-szuper bringásváros Budapestből (mert a tendencia azt mutatja, hogy a “flat city”-k egészen biztosan azokká válnak, New York-tól Párizson át Berlinig) hanem, hogy mikor lesz az. Mert az irány megvan, Pest tökéletesen alkalmas a bringás közlekedésre, Buda pedig a tömegközlekedéssel kombinálva bringával is teljesen kényelmesen használhatóvá tehető (hangsúly a kényelmesen van).
Meanwhille éppen most szalasztotta el a Fővárosi Önkormányzat a Velo-City 2013-as rendezési jogának már megnyert lehetőségét.[/answer]
http://kerekparosklub.hu/nem-lesz-velocity-konferencia-budapesten-es-mi-lesz-a-kerekparosbarat-budapesttel
[question]Mi az, amin szerintetek legfontosabb lenne változtatni annak érdekében, hogy kerékpárosok számára élhetőbb legyen ez a város?[/question]
[answer]Áron: Annyi az egész, hogy gondold azt, hogy te is kipróbálhatod. Aztán találd meg a stílusod, és ha belejöttél tekintsd magad egyenrangú közlekedőnek. Majd meséld el a tapasztalataid a rokonoknak, a barátaidnak, a főnöködnek. Tényleg, ennyi 🙂 A biciklitárolók, a sávok és egyéb infrastruktúra csak ezután jön.[/answer]
[answer]GaZe: Ha láthatóvá válna az, hogy a városi döntéshozók elkötelezték magukat a z emberbarát, élhető város megvalósítása mellett. Mert egy ilyen helyen bringázni is sokkal vidámabb.[/answer]
[question]Meséljetek nekünk kicsit az általatok szervezett saját rendezvényeitekről![/question]
[answer]Áron: Általában a Critical Mass-ek után szoktunk, de tavaly már más eseményeken is szerveztünk divatbemutatókat, partikat, ahol tippeket mutatunk be a különféle felhasználási módokhoz. De csináltunk már fotókiállításokat, és sok mindent tervezünk.[/answer]
[answer]GaZe: Olyan divatbemutatók, ahol tudtunk tippeket adni különböző helyzetekre amivel a bringás közlekedő találkozhat (bevásárlás, eső, tárgyalás-öltöny, szoknya, stb.) – ezeket megnézhetitek a blogon oldalt lévő videósávban.[/answer]
[question]Milyen célokat fogalmaztok meg a jövőre nézve?[/question]
[answer]Áron: Még több és még jobb fotót, rendezvényt szeretnénk, újra akarjuk dizájnolni a blogot és még több embernek szeretnénk megmutatni, mi is az a városi biciklizés.[/answer]
[answer]GaZe: Még több emberhez eljutni ezzel a “chic-filozófiával”, miszerint bringázni csinosan és stílusosan is lehet, nem kell félni 🙂 Mert ugye, minél többen vagyunk (bringán) annál nagyobb a móka.[/answer]
[question]Mit tartotok eddigi legnagyobb sikereteknek?[/question]
[answer]Áron: Én azt, hogy olyan közönséghez jutottunk el, akiknek a CM, a futár-kultúra és a sportos bringázás már nem jelent semmit, de mégis sokan vannak. Meg, hogy már sokan tudják mi ez a blog, amikor megállítjuk őket egy fotóra.[/answer]
[answer]GaZe: Olyan embereknek tudtuk bemutatni a bringás közlekedést, akik alapvetően sosem hitték volna el magukról, hogy akár ők is járhatnának biciklivel. Csak eddig valamiért meg sem fordult a fejükben, hogy akár ők is, hiszen látták a speciális biciklin a forgalomban cikázó futárokat, olyan felszerelésekben amikről ők azt sem tudják micsoda. De – és ez a cyclechic-filo “ereje” – ha olyan példákat látnak, mint öltönyben, aktatáskával karikázó ‘komoly ember’, vagy szoknyában bicikliző törékeny kisleány, akkor ők is elhiszik, hogy ezt ők is meg tudják csinálni.[/answer]
[question]Mit jelent számotokra a stílus és milyen szerepet tölt be az életetekben?[/question]
[answer]GaZe: A stílus maga az ember. Mert a stílus mesél az emberről: saját ötlet, amit fel mer vállalni, vagy csak póz, vagy követni próbál valamit. Mennyire tájékozott, honnan merít inspirációt, mennyire merész, stb., stb. És ebben a bicikli egy nagyon erős eszköz, mert beszél a tulajdonosáról.[/answer]
[question]Milyen bringára esküsztök?[/question]
[answer]Áron: A kontrás Csepel kempingemre. Egyszerű, nagyszerű.[/answer]
[answer]Gaze: Nincs mindenre ugyanolyan jól megfelelő bringa. Túrázni más bringa jó, míg bevásárolni meg egy egészen más. Ha utcán tartod a bicajt akkor lehet olcsó és szakadt, ha viszont vele alszol , fixi-őrült vagy akkor menő festés, tuning cuccok, stb. Ki mire használja :)[/answer]
[question]Mi a legnagyobb vágyatok pillanatnyilag?[/question]
[answer]Áron: Sok, sok és még több szabadidő, egy új fotógép, kamera és még több idő. Vagy azt már mondtam? Na jó, igazából annyi, hogy aki úgy érzi, üljön bringára. És onnan már úgysincs megállás…[/answer]
[answer]GaZe: Hogy Magyarországon is olyan ütemben növekedjen tovább a bringások száma az utakon, mint amekkora igény van rá :)[/answer]
Nagyon köszönjük a srácoknak a válaszokat, gratulálunk az eddig elért eredményekhez, és még több siker kívánunk a jövőben a Hungarian Cycle Chic kezdeményezésének!