“A legnagyobb baj az, hogy az innováció hiányzik. Az agyakban főleg.”

Bera Nándor, a MOME animációs szak ötöd éves hallgatóját kértük meg, hogy meséljen nekünk kicsit a hazai animációs képzésről, illetve a magyar animáció elmúlt két évtizedes mélyrepüléséről. Megtudjuk, mi a helyzet a fiatal, tehetséges animátorokkal és milyen nehézségekkel kell szembenézniük mostanában.

Ezenkívül Nándi mesél nekünk Sunshine News című, saját fejlesztésű animáció sorozatáról, amihez éppen szponzort keres.

[question]Kezdésnek: idén fogsz diplomázni, vagy az animátorok között is stílusos a tanulmányok befejezését rugalmasan kezelni?[/question]
[answer]Sok esetben hatod, és heted évben is itt vagyunk még.[/answer]

[question]Szóval ritkán végez valaki öt év alatt?[/question]
[answer]Gyakran igen, gyakran nem. Mindez azonban a múlté, mi vagyunk az utolsók az ötéves képzésben. Utánunk a 3 év BA + a 2 év MA képzés van a bolognai rendszerben,  ami kevésbé rugalmas e tekintetben.[/answer]

[question]Megosztanád velünk, hogy mi a véleményed a MOME animáció képzéséről?[/question]
[answer]Elfogultan azt mondanám, hogy a legjobb szak az országban, és azzal indokolnám, hogy a szak és a szakma között nagy az átjárás. A magyar animációs szakma ugyan nem éli jelenleg az aranykorát, de a jövőbeni, közeljövőbeli fejlődésében jelentős szerepet fognak játszani a MOME-ról kikerültek. Mondjuk inkább azt, hogy mi lesz a magyar animációval, jelentős mértékben függ attól, hogy mit csinál a MOME. Az iskola az utóbbi években sikeresen törekedett az innovációra, keresi a legműködőbb animációs-oktatási trendeket, kapcsolatba lép a világhírű iskolák hasonló szakával, közös programokat indítva. Igyekszik a diákokat szakmai téren támogatni a tanulmányi lehetőségeket feszegetve.[/answer]

[question]Mit tudsz más iskolák animációs képzéseiről?[/question]
[answer]Van néhány jó suli, ahonnan általában idejönnek, illetve van néhány kiváló szakember az országban, akik autodidakta módon sajátították el a szakmai szkilleket. Idén indított először más egyetem is animáció képzést, vagy olyat, ahol animációt is lehet tanulni, azt hiszem egy vidéki meg egy pesti, de hogy ezek milyenek azt még nem lehet tudni. Nagyon frissek.[/answer]

[question]Hogyan képzeljük el egy átlagos napodat az animáció szakon? Például az első évben és az idei, ötödévben.[/question]
[answer]Tömbös képzés van. Ami azt jelenti, hogy néhány hétig vagy akár hónapig egy dolgot csinálunk, közben egyhetes kurzusokat látogatunk. Egy félévben egy-két feladat van,  és minden feladat valamilyen szakmai szegmensbe vezet be, vagy ad teret a fejlődésre. A feladatoknak általában van egy teammunka – vetülete is. Az együttműködést is gyakoroljuk, ami egy stábban vagy egy cégben is fontos lehet. Az első év az a BA alapképzés első éve. Az első három év pedig konkrét szakmai szkillek megerősítéséről szól. Szakemberképzés. A plusz két év, az MA pedig elvileg önálló alkotókat nevel. Ekkora tanuljuk meg, hogyan kell egy produkciót levezényelni, egy koncepciót végigvinni stb. Konkrétan az első három évben animációs technikákat: rajz, bábozás, 3D és animációkészítési mechanizmusokat, storyboard, animatik készítést, hangkeverést tanulunk. Az utolsó év nálunk, osztatlan képzésben levőknél a diplomamunkáé. Ezeken kívül a MOME-n elég erős az elmélet, van egy külön intézmény erre az egyetemen belül. Elméleti óráink ezzel párhuzamosan folyamatosan vannak. Két szigorlatunk van és egy szakdolgozat a végén. Általános dolgok: művészettörténet, társadalomtudományok, szociológia, pszichológia, filozófia, stb…[/answer]

[question]Hogy érzed, mennyire figyelnek oda a fiatal animátorokra?[/question]
[answer]Tök jó dolog, ha a nagy öregek felemelik magukhoz a kicsi fiatalokat, de a szakmai előmenetel végső soron egyéni harc. Azok, akik a MOME körül mozognak, azok értelemszerűen jobban odafigyelnek ránk. Talán, mert nekik van lehetőségük. Fülöp József, a tanszékvezető, és Domonyi Rita, dramaturg nemcsak a szak oszlopai, hanem lelkesednek az innovációért, és a szak fejlődése csupán nekik köszönhető. Meg szeretném még említeni Richly Zsoltot, az idősebb generációból, aki a fiatalok körül sündörög, és mindenkinek segít. Ő A kockásfülű nyúl meg Kiváncsi Fáncsi atyja, és ő volt a látványtervezője a Fehérlófiának is.  Sok tanárunk lelkesen segít és támogat minket. Kevésbé rugalmas módszerekkel ugyan, de az előző tanszékvezető M. Tóth Géza is nagyon bízik vagy bízott a fiatal tehetségekben. Erkel András, Magyarország egyetlen nemzetközi kvalitásokkal rendelkező rajzfilmes producere is szívesen osztja meg tapasztalatait tantervi keretek között. Több izgalmas és megkerülhetetlen figura van még a szakmában, most ennek kapcsán ők jutottak eszembe.[/answer]

[question]Mindenki, a szakmán belül, de azon kívül is azt hajtogatja, hogy a magyar animáció a rendszerváltást követően egy mélyrepülésbe kezdett. Te ezt mivel magyarázod?[/question]
[answer]Ennek több oka van. Először is nem alakultak ki a piacgazdasági mechanizmusok, intézmények stb. Azt is lehetne mondani,  hogy a filmmonopólium, itthon, olyanok kezében van, akik egymásnak adogatják a pénzeket. Az európai piac általában támogatásokból él, ami lehet Uniós vagy hazai. A megfelelő produceri kultúra is hiányzik még. Az egy külön szakma, nagyon tehetséges embereket kíván, akik megfelelő kapcsolati tőkével rendelkeznek. Producerek nem lesznek csak úgy a semmiből. Ez csak az egyik ok, a második a hozzáállás.[/answer]

[question]Kifejtenéd nekünk az utóbbit? [/question]
[answer]Akiknek lehetősége támad (mert mondjuk megteremtette magának, tehetséges, vagy csak pénze van, stb.) , hogy valamit létrehozzon, az kevésbé nézi a hosszútávú érdekeket (a szakma fejlődését, a szakmai színvonal növelését, a világszínvonalra való törekvést, nagyobb kockázatvállalást a nemzetközi vizekre való kievezéshez, stb.) és mintha sötétben tapogatózna zseblámpával a kezében, gyorsan összeszed annyi pénzt, amennyiből felújítja a fürdőt, a projektjei pedig behalnak. A legnagyobb baj az, hogy az innováció hiányzik. Az agyakban főleg. De mindig voltak próbálkozók, de sokan kimenekülnek ugye az opportunizmus elől.[/answer]

[question]Ha jól értettem lassan újra egymásra talál a hazai animációs szakma és a sok lelkes, fiatal és innovatív animátor?[/question]
[answer]Igen, kezdi behozni magát a szakma. Nagyon lassan. Nem nehéz analógiát találni. Ugyanaz van, mint az egész országban. A kilencvenes évek eleje óta tanuljuk a piacgazdaságot, és az a kevés ember, aki hitt magában, a jó időben, elég gyorsan elkapkodta a piacokat, a maradék meg a dinoszauruszoké lett, aranyos bácsiké, akik az előző 40 évben szocializálódtak. De ez a hit meg a dínóság már a nemzetközi piacon nem elég. Ezért a szakmai minőség lassan kezdi felülírni a járt utakat.[/answer]

[question]Hallottunk arról, hogy hiányzik a produceri (finanszírozási) háttér a fejlesztésekhez. De, ha körülnézel a fiatal kollégáid között, milyen esélyeket látsz bennük? [/question]
[answer]Jókat. De az animáció nem létezik  a megfelelő szakmai közeg nélkül. Fontos a tehetség, de akarat is kell, hogy létrehozzunk azt a közeget, amiben az egyes alkotók könnyen megtalálják a szerepüket, és tervezhetik a jövőjüket.[/answer]

[question]Szerinted mitől lesz egyedi, magyar egy animáció? Vannak kézzelfogható jegyei?[/question]
[answer]Vannak, de nem olyan markánsak. Mivel kevés az aktív alkotó, és kevés produktum születik, inkább ezekhez köthetőek a szakmai jegyek. Például az Egill, az nagyon gauderáronos lesz, stb.[/answer]

[question]Lehet beszélni valamilyen új trendről az animáció világában?[/question]
[answer]Mindig vannak új trendek. Az egész estés háromdé virágkorát éli. Vannak grafikai trendek a digitális 2D animációban, ilyesmi.[/answer]

[question]Tavaly kezdtetek bele a Sunshine News animációs sorozat fejlesztésébe. Mesélnél nekünk róla? [/question]
[answer]A  sorozat egy híradóstáb mindennapjairól szólna. Bognár Éva Katinkával a közös ötletünk volt, aki aztán kiszállt a projektből. Tavaly nyáron kezdtük el fejleszteni a látványterveket és sztori-sztoriboard ötleteket. Aztán a tanév alatt nagyrészt ezzel foglalkoztunk. Fontos megemlíteni még Bakos Barbarát, aki az eredeti figuraterveket készítette, amit a Disney munkatársa is megdicsért a Cartoon Forumon. Ő sokat segített a látvány további fejlesztésében is, ami egyébként még nem végleges. Illetve a csapatban van még Végső Ágota, aki az utolsó időkben a gyakorlati fejlesztéssel foglalkozott, a Cartoon Forumra való készülésben is sokat segített, hogy én a sztorifejlesztésre koncentrálhassak.   Andrasev Nadja multifunkcionális ügyintézőként elengedhetetlen segítséget nyújtott nekünk. Fülöp József és az iskola is támogatta a projekt fejlesztését, amit konkrétan a suliban készítettünk.  Most áll a projekt, mert nincs a sorozatnak producere.[/answer]

 

[question]Úgy tűnik, mintha a hazai közönség is egyre nyitottabbá válna az animáció műfajra, és ezt sokan ki is próbálják elégíteni: lásd a sikeres Anilogue fesztivált, a KAFF-t, 
a MOME Kiskakas Nemzetközi Animációs Filmfesztiválját és az elmúlt év animációs sikereit, mint például a Nyócker, Egon és Dönci és rengeteg sikeres rövidfilm.[/question]

[answer]

Annyi van, amennyi eddig is volt. Az animáció megkerülhetetlen. Az Egon és Dönci talán kivétel, mert ott az alkotók lelkesek voltak, de a produktumuk azonban teljes ballépés volt. A Macskafogó 2 és pláne a Vuk 2 azonban olyan, mintha az alkotókat csak a első mozilátogatók érdekelték volna, ezért nagy hírverést csaptak. Ugyebár, akiknek az első nézők elmondták, hogy milyen volt a film, azok már nem mentek el.

Azt hiszem sokan kíváncsiak mi történik a magyar animációban. Én is kíváncsian lesem.

[/answer]