Leel-Őssy Enikő a bőr, a fa és az ásványok bűvöletében

Enikő könyveire még decemberben lettem figyelmes az Iparművészeti Múzeumban, ahol is épp Kreatimm vásár zajlott. Aztán megnéztem a honlapját és kiderült, hogy különleges könyvei mellett még megannyi izgalmas dologgal foglalkozik…

Könyvek

Enikő végzettsége szerint grafikus (a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika és tanári szakát is elvégezte), s először vázlatolásra készített magának ilyen naplókat. Hamarosan az ismerősök sem maradtak könyvek nélkül, s gyorsan belátta, lenne igény erre a művészek, írók, építészek körében is, hiszen töltőtollal, tussal írhatnak a lapokra. Így születtek tehát a mai fiatal művészek ízlésvilágának és praktikussági igényeinek megfelelő termékek.

Az izgalmas könyvek hosszú távra készülnek, ezért fő alapanyaguk a bőr, mely igen erős és idővel csak patinásabb lesz. A képzőművész főként marha-, disznó- vagy kecskebőrt használ, különböző rongyangre és egyéb 130-200 gramm körüli papírokat, valamint viaszolt zsinórokat. A belívek egyszerűen cserélhetők, így akár házilag is meg lehet oldani cseréjüket.

Enikő hiszi, hogy a régi hagyományokból kiindulva sok újat lehet teremteni, amit nagyon izgalmas feladatnak tart. Fontos számára a letisztultság és az egyszerűség, ez jellemzi egyedi tervezésű munkáit is, ugyanis nincs köztük két egyforma. Újabban hímzett darabokat is készített a művésznő, de tervezi képek vágását, metszését is a bőrökbe, illetve rendelésre a legvadabb ötleteket is bevállalja. A munkában segítségére van Hegyi Béla iparművész, akivel már régóta együtt dolgoznak.

Famunkák

A famunkák természetes mivoltukban emelik ki a fák és a kövek szépségét. Egy-egy fadarab sokszor már önmagában is művészeti alkotás, ezért is törekszik Enikő a letisztult és egyszerű vonalak megtartására. A sima felületek bársonyossága, színe, erezete, a fa egyedi illata mind mind meghatározzák az alkotás folyamatát. Szinte a fa gondolja ki, mi legyen később belőle.

A fába illesztett kövek, kristályok és fémek szintén rendelkeznek az önmagukból fakadó szépséggel, amit a fa aztán még inkább hangsúlyoz. Ahelyett tehát, hogy a megvásárolt kristályokat, achátlapokat egy vitrinben, vagy a fiók mélyén tárolnánk, inkább léptessük elő őket az otthon díszévé.

Magasnyomtatás

A linóleummetszés Enikő számára nagyon meditatív dolog. A témákat legtöbbször régi korokból meríti, mivel sokkal közelebb érzi magához a letisztult rendszereket és művészeti megfogalmazásokat. Vékony, keleti papírfajtákat használ, melyek azon túl, hogy emberközeliek, struktúrájuk lélegző, nagy mozgásteret is enged a rákerülő mintáknak. Mivel ezekre csak kézzel lehet nyomtatni, rendkívül személyes alkotások születnek.

A tervezés helyett Enikő csupán fejben állítja össze a képeket és a minta szabadkézi felrajzolása után egyből hozzákezd a metszéshez. Az azonnali alakulás okoz számára örömet (vagy éppen nehézséget, ugyanis javításra ebben az esetben nem nagyon van lehetőség). Ugyan könnyű nyomtatási eljárásról beszélünk, mégis nagyfokú koncentrációt igényel.

Fotók

És mindemellett még fotózik is Enikő. Próbálja megörökíteni a megismételhetetlent, ami valójában nem is létezik, csupán az ember mozgása és a technika tökéletlensége eredményezi a képen. Így készültek például a fényekkel játszó éjszakai fotók, melyek nem is hasonlítanak az őket létrehozó fényforrásra. A véletlenszerű mozgás által létrejött képek mégis rendszert alkotnak, külön életet élnek.

S hogy miért éppen bőr, fa és ásvány?

A művésznő az egyetemi évek alatt a hagyományos metszés és rézmaratás iránt érdeklődött. Ekkoriban nagyon vonzódott az ősi, letisztult rendszerekhez, melyek a mai napig integrálhatók a modern művészetbe. Diplomamunkája 10 nagy kultúra hitrendszerének démonvilágát sűrítette egy-egy jellemző képbe. Bár a mai ember számára ezek túlságosan direkten hatnak – hiszen nem ismerik tényleges jelentésüket –, át kell fogalmazni őket, hogy újra megközelíthetővé váljanak. Enikő célja, hogy felébressze a szépség, a harmónia és a jól elkészített tartós dolgok iránti igényt. Ez művészetének egyik mozgatórugója.

Tanári évei alatt aztán néhány nagyméretű linómetszetet is készített azoknak a rendszereknek a főbb isteneiről, melyek leginkább hatottak rá. Foglalkozni kezdett tehát a Japán, a Kínai és a Theuton kultúrák funkcionális tárgyi emlékeivel és építészetével.

Lenyűgöző volt számára a bonyolult ember alkotta szépség, valamint az ehhez felhasznált anyagok természetes szépségének ötvözése a letisztult funkcionalizmussal. Ez késztette egy olyan terület keresésére, ahol ő is valami hasonlót hozhat létre. Így a szimbolizmus kutatása után az anyagfelületek szépségével és azok alakításával kezdett el foglalkozni. Kíváncsi volt, hogyan működnek nála a nagy kultúrák alapelvei. Ez irányú első kísérlete az egyedi bőrkönyv kollekció tervezése és kivitelezése volt. Másodsorban a fa felületi erezetét, színét, egyszerű szépségét kihangsúlyozó dísztárgyak készítésébe fogott. Kiinduló anyaga a fa, amibe leginkább rezet, féldrágaköveket és rézfüstöt ágyaz, de az említett anyagok felületi megmunkálása is érdekli a művésznőt.

Jelenleg vásárokon, valamint a Meska és a FISE honlapján találjátok meg Enikő portékáit, de tervei közt szerepel egy saját webshop elindítása is!