Hagyományos népművészeti motívumvilágunk elevenedik meg Boldizsár Zsuzsa Folk kollekciójának dísztáljain. A porcelán letisztult, egyszerű formája és a stilizált népművészeti motívumok kontrasztja olyan izgalmas és azonnal megszerethető tárgyakat eredményez, melyek a modern környezethez illeszkedve emlékeztetnek minket hagyományainkra, gazdag népi kultúránkra. Zsuzsa porcelán szuvenír kollekciója a tavalyi évben Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjban részesült.
Az utóbbi időben jellemző a hazai designban a népművészei díszítőelemekhez való visszanyúlás, ezek átértelmezése kortárs tárgyi, vizuális környezetünknek megfelelően – gondoljunk csak a Béta Pixelfolk kollekciójára, az A+Z Design Gipsy bútorkollekciójára, vagy a MatyóDesign ruhákra, hogy csak néhányat említsünk a palettáról. Ezeknek az új olvasatoknak köszönhetően a tradicionális díszítő motívumok újjáélednek, ezzel bizonyítva a népművészeti hagyomány létjogosultságát, a tárgyak népszerűsége pedig a hozzájuk kötődő emocionális viszonyunkat mutatja.
“A tálak tervezésekor a kihívást, a mindenki által ismert és igazolhatóan magyar néprajzi motívumok felhasználásában találtam oly módon, hogy új megfogalmazással a modern tárgyi környezetben is elhelyezhető tárgyakat hozzak létre, dacára annak, hogy a tárgyak egy letűnt kor emlékeit idézik. A design és a népművészet esztétikája merőben eltérő. A modern ipari termékek mellőzik a díszítéseket, míg a népművészeti tárgyak az emberek díszítésre való hajlamát, fogékonyságát tükrözik. Izgalmasnak találom az egyszerű alapformák és a gazdag népművészeti motívumok kontrasztjának hatását.” – monjda Zsuzsa a kollekcióról.
“A népművészeti ágazatok közül főként a hímzés és a fafaragás díszítőmotívumait használtam fel. A mintákat zömmel a 19. században készült lepedővégekről, ingujjakról, terítőkről, párnavégekről gyűjtöttem. A motívumok átvételekor a naturális ábrázolásmód és a stilizálás mértékének egyensúlyával a tipikus motívum felismerhetőségére, karakterének megtartására törekedtem. A motívumok véletlenszerű elhelyezése, vágása a klasszikus komponálási módszereknek ellentmondva, az érvényét vesztett szabályok, a meghaladott múlt hatását keltik és ez által a jelenbe emelik a tárgyat.”
Comments are closed.