Dieter Rams Budapesten

November 22-én, csütörtökön a MOME-n találkozhatunk Dieter Ramsszal, a XX. század designját gyökeresen megváltoztató gondolkodóval, aki a Braun vezető tervezőjeként alapvetően meghatározta a hétköznapi ember formai esztétikáról és tárgykultúráról való felfogását.

A Moholy-Nagy-díjat az idei évben Dieter Rams világhírű német építész, designer veheti át. Korunk egyik legnagyobb hatású designerének elsősorban a Braun vezető tervezőjeként alkotott funkcionalista használati tárgyai közül számos mára ikonikussá vált, miközben elméleti munkássága, különösen a „kevesebb több” szemlélete iránti elkötelezettsége alapvető jelentőséggel bír a kortárs kultúrában.

A jó design 10 alapelve

A hetvenes években Dieter Rams fókuszának középpontjában az embert körülvevő tárgyi környezet állt, melyet átláthatatlan formai zűrzavarnak, színek és zajok káoszának tekintett. Ezt látva tette fel magának később példaértékűvé váló kérdését: “Is my design good design?” Természetesen a jó designhoz nem tartozik különleges mérőműszer, ezért Rams létrehozta a jó design 10 alapelvét, melynek az ő felfogásában együttesen megfelelő tárgy sorolható a good design kategóriájába. Lássuk, mik lennének ezek:

1. A jó design innovatív

Snow White’s Coffin, SK4, Braun, 1956

Az innovációban rejlő lehetőségeket még távolról sem merítettük ki. A technológiai fejlesztés mindig új lehetőségeket kínál az innovatív design számára. Az innovatív design azonban a technológiával kéz a kézben halad, önmagában nem állja meg a helyét. 

2. A jó design hasznos terméket szül

Braun Sixtant SM2 borotva, Dieter Rams, 1963, Braun

Egy terméket azért veszünk meg, hogy használjuk. A jó terméknek különféle kritériumoknak kell megfelelnie, nem csak funkcionális, de épp úgy pszichológiai és esztétikai szempontoknak is. A jó design a termék használhatóságát hangsúlyozza, figyelmen kívül hagyva mindent, ami annak rovására mehet.

3.  A jó design esztétikus

RT 20 asztali rádió, 1961, Braun

Egy termék esztétikai minősége a használhatóság kérdéskörébe tartozik, mivel hétköznapi használati tárgyaink hatással vannak személyiségünkre és életminőségünkre. Szép azonban csak a jól kivitelezett termék lehet. 

4. A jó design érthetővé teszi a terméket

MPZ 21 citromfacsaró 1972, by Dieter Rams és Jürgen Greubel, Braun

A jó design letisztítja a termék struktúráját, sőt megszólaltatja a tárgyat, egyértelművé téve annak működését.

5. A jó design visszafogott

T 2 öngyújtó, 1968, Braun

A termékek a szerszámokhoz hasonlóan rendeltetést töltenek be. Nem dekoratív tárgyak, és nem is műalkotások. Éppen ezért megjelenésük semleges és visszafogott kell legyen, hogy teret biztosítsanak a felhasználó önkifejezésének. 

6. A jó design őszinte

L 450 hangsugárzó, TG 60 magnó és TS 45 vezérlő egység, 1962-64, Braun

A jó design nem tüntet egy terméket innovatívabbnak, erőteljesebbnek, értékesebbnek annál, mint ami valójában. Nem próbálja a vásárlót olyan ígéretekkel manipulálni, melyeket nem tud betartani.

7. A jó design hosszú életű

620 Chair Programme, 1962, Vitsœ

A jó design nem akar megfelelni a divatnak, éppen ezért sosem tűnik divatjamúltnak. A divattal szemben sok éven át tart, még az eldobható tárgyak kultúrájában is. 

8. A jó design a legkisebb részletekig áthatja a terméket

TP 1 rádiómagnó, 1959, Braun

Semmilyen részlet nem lehet tetszőleges, vagy véletlenszerű. Az odafigyelés és az alaposság a tervezési folyamat során a felhasználó tiszteletét mutatja.

9. A jó design környezetbarát 

606 Universal polcrendszer, 1960, Vitsœ

 A jó design hozzájárul a környezet védelméhez. A természeti erőforrásokat megóvva minimalizálja a fizikai és látható szennyeződést a termék teljes életciklusán keresztül. 

10. A jó design a lehető legkevesebb design

L 2 hangsugárzó, 1958, Braun

A jó design kevesebb, de jobb, mivel az esszenciális aspektusokra koncentrál és a terméket nem terheli szükségtelen részletekkel. Vissza a puritanizmushoz, vissza az egyszerűséghez!

A mai napig minden valamirevaló formatervező a ramsi alapelveket követi, érdemes megfigyelni például, ahogy az Apple termékek formaalkotása gyakorlatilag pontról pontra minden elvet szigorúan követve korunk technológiai elvárásainak megfelelően folytatja alázatosan Rams iskoláját. 

2012. november 22-én csütörtökön lehetőségünk lesz Dieter Rams-ot személyesen megismerni a MOME-n, este hat órakor. Laudációt mond: Rubik Ernő Kossuth-díjas építész, formatervező és Lenkei Balázs formatervező. Tartsatok velünk!