Hannabi

Rácz Anikó bútormárkája, a Hannabi már évek óta nagy sikerrel van jelen a hazai – meglehetősen fakó – bútorgyártó palettán. A márka megalapozását követő évek után mostantól tehetséges hazai tervezőkkel együttműködésben születnek új bútorok és kiegészítők a Hannabi műhelyében. Anikóval az idáig vezető útról és a további tervekről beszélgettünk.

– Mikor jött létre a Hannabi és milyen feladatokat látsz el a cégnél?

– 2010 Októberében indultunk. Jelenleg a Hannabi bővülő csapatában művészeti vezetőként és tervezőként dolgozom. Kisszériás designbútorok tervezésével, elsősorban kanapékkal és a közvetlen környezetükben lévő tárgyakkal foglalkozunk.

– Hogyan írható le a bútoraitokra jellemző tervezői karakter?

– Egy izgalmas kettősség van jelen a koncepciónkban, hiszen modern, progresszív bútorokat készítünk, ugyanakkor tradicionális kézi technikával épül fel minden darab. Egyszerre képez értéket a hagyományos kézi munka és az átgondolt design. Folyamatos kihívás ezt úgy megmutatni, hogy egyik irányba se billenjen el a mérleg nyelve. Egyik legjobb inspirációs forrásom a fashion design, amiben ez az egyensúly mindig is jelen volt.

6 10

– Milyen szempontok lebegnek előtted egy-egy tárgy tervezésekor?

– Leginkább az, hogy tudok e hozzátenni valamit azon túl, amit eddig is tudtunk a kanapéról. A kanapé – terjedelme és funkciója miatt – meghatározó szerepet tölt be a térben. Ennek ellenére, leginkább a sorozatgyártás miatt, nagyon kötöttek a választási lehetőségek. Belsőépítészeti munkáimban rendszeresen abba a problémába ütköztem, hogy akár 40-50 cm is lehet az eltérés az ideális és a választható méret között. Egy konyhabútornál ez majdnem katasztrófa, de ott a falak miatt nem lehet „megerőszakolni” a teret, ezért muszáj a méretbeli adottságokat figyelembe venni a tervezésnél. Az a cél, hogy olyan bútorokat tervezzek, amik megengednek egy bizonyos rugalmasságot. Az arányokat úgy alakítottam ki, hogy minden kanapénk egy minimum és egy maximum méret között centiméter pontosan az adott helyre szabható az ergonómia és a formai szépség csorbulása nélkül. A textilek és a kiegészítők által évről évre új kontextusba helyezzük a bútorokat, és így a vásárlóink nagyobb szabadságot kapnak a textilválasztásban is. A legizgalmasabb feladat persze ebben is az, hogy mindig az eredeti karaktert mutassuk meg kicsit más megközelítésből.

– Mit láthatnak Tőletek a látogatók az OTTHONDesign kiállításon, és mi benne az újdonság, az innováció? 

– Tavalyi ősszel kezdtünk el meghívott divattervezőkkel együtt dolgozni. Ez a kooperáció szélesítette ki a lehetőségeinket a textilkollekcióink kialakításánál. Az ő technika- és anyagismeretük segítségével tudjuk a Hannabi filozófiáját kiteljesíteni és a textileket olyan szinten használni, amik feloldják a kárpitos bútorokra jellemző „forma uralmat”. A tavalyi design hétre Tomcsányi Dóri és Vass Éva tervezett a Women From Earth fotelünkre egyedi huzatokat, most pedig Söptei Eszter egy különleges textil-forma koncepciójára alapozva készülnek kiegészítők a Box modellünkhöz, ami egy nagyon sokoldalú mobil kanapé rendszer. Ezt a konfigurációt mutatjuk be az OTTHONDesign kiállításon.

 79 8

– Mit vársz a kiállításon való megjelenéstől?

– Az eddig eltelt három évben elsősorban a termékfejlesztésé és az alapozásé volt a főszerep. Örülnénk, ha idén szélesebb körben is megismernének minket és minél többen kipróbálnák a bútorainkat.

– Mit tartasz a legnagyobb sikereteknek?

– A legbüszkébb arra vagyok, hogy szinte minden projektünk megvalósul, ami a fejlesztéseink visszaigazolása, illetve biztos jele annak, hogy a megrendelőink jó „beruházásnak” tartják a bútorainkat. Egy ilyen hosszú távra vásárolt terméknél, mint a kanapé, ez az egyik legfontosabb szempont. Már kétszer volt lehetőségünk Londonban kiállítani, de az idén először saját standon jelenünk meg a Designjunction kiállításon.

1

– Mit szeretnétek elérni, milyen cél lebeg előttetek?

– Szeretnénk izgalmas projekteken, olyan tervezőkkel együtt dolgozni, akik értékelik azt a progresszív és minden részletre kiterjedő tervezői szemléletet, amivel a bútorainkhoz hozzányúlunk. Másrészt a Hannabit mindig is olyan brandnek álmodtam meg, amiben több tervező együttes munkája rajzolja meg az összképet, de először az irányvonalat kellett meghatározni. A következő kollekciónk már több meghívott tervező munkájával egészül ki.

 – Mire készültök, min dolgoztok éppen?

– Gőzerővel dolgozunk a 2015-ös kollekción, amit a Londoni Designjunction kiállításon mutatunk be Szeptemberben. A debütáló Maffia kollekciónk után most lett újra lehetőségünk egy komplexebb feladatba belevágni. Gyönyörű kiegészítők készülnek saját és Söptei Eszti tervezésében és először mutathatjuk be meghívott formatervezők munkáit, amit már a brand megalapítása óta nagyon várok. A Plié by Atelier-vel és Kodolányi Gáborral már elkezdtük a közös munkát, azt pedig csak remélem, hogy Vidó Nóri rá fog érni bokros teendői mellett.