Múlt héten találkoztam Hegedűs Zsanival egy megnyitón. Beszélgettünk, majd előkerült a táskájából 2015-ös tavaszi-nyári munkáinak lookbookja. Lenyűgözött.
A kollekció a Shadowgraph elnevezést kapta, darabjai az európai Bauhaus ihletésében születtek és a harmincas évek ezüskorának kettős árnyékait idézik meg Moholy-Nagy, Munkácsi és Kertész emléke és munkássága előtt tisztelegve.
SHADOWGRAPH – magyar szem – Vajon létezik-e ilyen fogalom az európai kultúrában? Valószínűleg nem, de sajátosan közép-európai életpályák tapinthatóan léteznek. Kertész, Munkácsi, Moholy-Nagy. Pótolhatatlan, éles, teremtő tekintetek. A valóság érzéki lenyomatai egy egyedülálló optikán keresztül. Bárkinek ott volt a lehetőség, hogy így lásson, mégis ők a nagyok. Az utolsó olyan korban, ahol a születő alkotások összessége több, mint az egyenként összeadódó tételek. Az utolsó olyan korban, ahol a feszültség már tapintható, a személyes energiák gátlások nélkül alakulnak tiszta teremtő erővé. Az utolsó olyan korban, ami innen nézve egy szemvillanás, de kikerülhetetlenül vágyunk vissza hozzá.
Sötét által teremtett világosság, testeket értelmező árnyak, ismert világunk újrarendezése egy ideál szolgálatában. Soha vissza nem térő alkalom örökre elszalasztott tanulságai. Árnyfénykép. A harmincas évek ezüstkor. Egyszerre lépünk Európaszerte, hibátlanul illeszkedünk a szellemi kirakójáték darabjai közé. Ami létrejön, természetes világszínvonal kettős árnyékkal mögötte. Sajátos közép-európai indulás, de a kiválóság elismerése közben mindig látszik egy árnykép, melankolikus kapcsolat a gyökerekkel. Szüless különlegesként, harcolj a sikereidért, de soha ne tudd elfelejteni honnan jöttél. A SHADOWGRAPH ennek a kettős árnyéknak figyelmeztető lenyomata. Építészeti, fotóművészeti és szabászati csiszoltság ad pontos korrajzot. Nem narratív mégis nyugtalanító, nem idéz pontosan, mégis válaszokra késztet.
“Az alkotó folyamat közben belehelyezkedni a nagyok szemszögébe, a saját eszközeimmel megrajzolni egy tanulságos képet igazi kihívás volt számomra. Az árnyékok és lencsevetületek haute couture világa folyamatosan metsződik át a fine cut tökéletes szabásvonalaival, létrehozva gondolataim árnyfényképét az ezüstkorról, ami mai szemmel nem is létezhetett.” – mondja Zsanett a kollekcióról.
képek – Maurer Klimes Ákos
smink – Hadnagy Tímea
modell – Váradi Judit