Bő két éve írtunk Rácmolnár Milán római infravörös sorozatáról, ami azóta bejárta a nemzetközi fotó és művészeti magazinokat, hatalmas siker lett, ami egyáltalán nem is meglepő, hiszen a szokatlan színek és az örök város ismert épületeinek és nevezetes helyeinek összhatása és esztétikája egészen izgalmas.
Milán legutóbb a karácsonyra készülődő havas téli Budapestet örökítette meg különleges kamerájával, melyen keresztül a hétköznapi december végi pillanatok varázslatos aurát kapnak, így a fenyőfavásárlás, a korcsolyázók a Műjégen, vagy a Parlament és a Duna látképe a Margit-hídról egytől-egyig olyanok, mintha egy mesebeli, elvarázsolt világban fotózta volna őket.
A képek Milán kiszuperált Nikon D3200 kamerájával készültek, amelyből egyszerűen eltávolította az infra szűrőt, ami a digitális gépek infra és UV sugarait hivatott megszűrni. Ezáltal a fényképezőgép érzékeli a normális fényt és az infra sugarakat is. A rózsaszín árnyalat magyarázata az, hogy ezt a plusz hullámhosszúságú fényt az érzékelőnek el kell valahol helyeznie a színek között, de mivel a színrendszer ezt nem tartalmazza, automatikusan beállítja valahová a piros és a rózsaszín közé, ami Milánnak kifejezetten tetszik, ezért előszeretettel kísérletezik ezzel a nem szokványos képalkotási technikával.
A karácsonyi sorozat annyiban különbözik a római képektől, hogy ezesetben 680 nm-es kizárólag infravörös szűrőt használt, ami ténylegesen csak az infravörös tartományban lát. Az infravörös sugarak mellé beszűrődő kevés, szabad szemmel is érzékelhető fény eredményezi a lilás árnyalatokat.
Mivel az infravörös elnyelődés nem szín, hanem anyag függő, ezért történhet meg, hogy a szabad szemmel azonos színűnek tűnő, ugyanakkor más anyagú felületek a képeken más árnyalatú rózsaszínben jelennek meg. Az infra fény nem vesz részt a fotoszintézisben, ezért a növények visszaverik az infrát, ez az oka annak, hogy a zöld növények rózsaszínje a leginkább intenzív.