RAWfiction projekt

Temesi Apol RAWfiction projektjét a cirkuláris design gondolkodás és egy új nyersanyag-szemléletű fejlesztés inspirálja. Apol négy éve kísérletezik a textilipari maradékok újraértelmezésével, így jutott el a gyapjú hulladékok látszó-akusztikai panelként való újraélesztéséhez, melynek eredménye egy különlegesen szép és fenntartható új anyagstruktúra kialakítása, ami esztétikai minősége mellett hatványozott hatékonsággal bír a hangszigetelés területén.

Tervezői megközelítésében kezdetektől fontos szempont volt a lokalitás, a regionálisan problémát jelentő alapanyag felderítése. Így talált rá a textilgyárakban visszamaradó gyapjúhulladékra, ami gyártástechnológiai okokból az eddig ismert eljárásokkal nem visszaforgatható alapanyag, vagyis egy új feldolgozási stratégia és funkció kialakítását igényli.

“2019-ben a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj segítségével készítettem el az első akusztikai gyapjú csempe-sorozatomat a RAWfiction projekt keretében, ami a moduláris rendszernek köszönhetően nagy felületen is szabadon alakítható, sorolható és rengeteg mintavariációval teszi lehetővé látszó-akusztikai felületek létrehozását. A hulladékanyag újraélesztése alapos anyagismereti időszakkal kezdődött, ahol kiismertem a gyapjú tulajdonságait, körbejártam a hulladék feldolgozásának nehézségeit, és olyan felhasználási formákkal kezdtem el kísérletezni, ahol a kedvező tulajdonságait meg tudja tartani, mint például a tűzállósága, kopásállósága, színtartóssága, hő- és hangszigetelő tulajdonságai, a megdolgozásával pedig újabbakkal egészül ki” – meséli Apol.

Egy új tömörítési technikával sikerült az anyagot újra egybefüggő felületekké préselni, ami két okból is nagyon izgalmas: egyrészt, mert a fejlesztés során kiderült, hogy az újratömörített anyag, szakítva a tradicionális eljárással, képes meghaladni a gyári körülmények között előállítható anyagvastagságot. Ez azért fontos, mert az akusztikai mérések kimutatták, hogy az így elért anyagvastagság ugrásszerűen jobban teljesít zengéscsillapítóként, vagyis tárgyalóterek és publikus terek megfelelő vízhangmentes kialakításában, mint az eddig ismert tradicionális gyapjúnemez. Tehát az anyag hulladékának újraélesztése során létrejövő felület nemcsak megőrzi hangszigetelő tulajdonságát, de meg is haladja az eredeti minőséget ilyen tekintetben. Másrészt a szabadon alakítható préselés lehetővé teszi az egy felületen megjelenő gazdag színárnyalatokkal való játékot, amit a préselésből fakadó kanyargós szálrendszer egy mikrostruktúrával egészít ki. A nyersanyag így egészen új, eddig ismeretlen karakterét is meg tudja mutatni. 

Ezzel a sokszorosítható, de a véletlennek is teret engedő eljárással természetes alapú akusztikai megoldásra nyílik lehetőség a nyersanyagban rejlő lehetőségek kibontásával.

Képek forrása: Temesi Apol